Mașinile moderne sunt pline de tehnologie – care uneori se poate întoarce împotriva șoferilor. Unele dintre sisteme pot fi utilizate pentru a monitoriza modul de conducere.
Cu câteva luni înainte de a deveni obligatorie, apariția unei „cutii negre” în autovehicule a provocat o adevărată agitație. Mulți au denunțat un risc intolerabil la adresa libertății automobiliștilor, comentează presa franceză.
Dar acest „event data recorder”, care este unul dintre noile echipamente obligatorii în toate vehiculele noi începând cu 7 iulie 2024, ca parte a standardului de siguranță GSR 2, este departe de a fi singurul care încearcă să ne supravegheze. Reglementările prevăd chiar adăugarea unui alt nivel peste doi ani.
Începând cu 7 iulie 2026, toate mașinile și vehiculele comerciale noi produse în serie vor trebui să fie echipate cu „sisteme avansate de avertizare privind distragerea atenției conducătorului auto”. Această tehnologie, obigatorie pe modelele care au fost reomologate după 7 iulie 2024, este deja prezentă pe unele vehicule actuale.
Utilizează o cameră pentru a verifica dacă vă uitați la drum atunci când conduceți. Scopul ar fi evitarea accidentelor cauzate de lipsa de vigilență.
Din păcate, nu doar utilizatorii de telefoane vor fi „pedepsiți” cu un avertisment sonor. În timpul testelor, jurnaliștii de la Automobile Magazine au constatat în mai multe rânduri că asfel de sisteme tind să intervină nepotrivit. Pe SUV-ul electric chinezesc Xpeng G9, unul dintre șoferi a fost anunțat de propria sa „dispariție” din vehicul… deoarece brațul său stâng ascundea involuntar camera foto. Au fost înregistrate defecțiuni și la modelele compacte MG4.
„Înregistrator de date despre evenimente”
„Cutie neagră” este denumită de Uniunea Europeană „înregistrator de date despre evenimente”. Aici, sistemul se „mulțumește” să stocheze câteva date înainte, în timpul și după o coliziune: viteza, frânarea, poziția, starea sistemelor de siguranță etc.
Poate fi deja un motiv de îngrijorare: nici poliția, nici companiile de asigurări nu ar trebui să poată accesa aceste informații, care trebuie, de asemenea, să fie trimise anonim. Deocamdată, singurul obiectiv este de a perfecționa statisticile UE privind accidentele pentru a găsi modalități de îmbunătățire a siguranței rutiere.
On Board Fuel Consumption Monitoring
Datele privind siguranța rutieră nu sunt singurul domeniu de interes pentru UE. Din ianuarie 2021, colectează cifrele privind consumul real de combustibil și de energie electrică pentru autovehiculele noi. Se bazează pe un sistem numit OBCFM (On Board Fuel Consumption Monitoring).
Ca și în cazul „cutiilor negre”, aceste valori nu pot fi asociate prea precis cu un proprietar sau cu un vehicul, dar ele pot fi utilizate pentru a identifica modelul și motorul.
Un prim raport a fost publicat în martie 2024, arătând cu degetul consumul de combustibil al hibrizilor plug-in, care era mult mai mare decât prevăzuseră autoritățile. Prin urmare, s-a decis revizuirea ciclului de omologare pentru acest tip de motor.
Iar multe modele includ acum sisteme care pot alerta dacă consideră că stilul de conducere nu este eficient din punct de vedere al consumului.
Nu doar monitorizare. Daca esti un element reactiv masina pate frana cu rotile laterale la 130kmh.