AcasăTEHNOLOGIERevoluție în cabina avionului: zborul fără copilot

Revoluție în cabina avionului: zborul fără copilot

Companiile aeriene și producătorii de avioane dezvoltă noi tehnologii care s-ar baza într-o mai mare măsură pe automatizare și ar elimina nevoia unui copilot.

Dar, în timp ce producătorii susțin că mișcarea ar putea îmbunătăți siguranța zborului, echipajele se tem că va face contrariul.

„Adevărul este că siguranța la bordul unei aeronave depinde în mare măsură de factorul uman”, a spus Annette Groeneveld, președintele Asociației Europene a echipajului de cabină. „Pentru a detecta defecțiunea sistemului, pentru a se ajuta reciproc să performeze la cel mai înalt nivel, patru ochi văd mai mult decât doi”.

Inteligența Artificială preia conducerea

În Europa, notează Politico,  trecerea de la doi piloți la unul este condusă de Airbus, care lucrează la mai multe proiecte pentru a crește automatizarea la bord, inclusiv o schemă autonomă de decolare, rulare și aterizare (ATTOL) și un plan de certificare a avioanelor sale A350 pentru operațiuni cu un singur pilot.

Anul trecut a testat primul său demonstrator ATTOL, în care un avion de pasageri gol a decolat și a aterizat folosind automatizarea și tehnologia de recunoaștere a imaginii la bord – deși cu doi piloți în cabină.

Comisia Europeană se implică și ea, oferind finanțare pentru un proiect care va evalua „noi configurații de echipaj”.  Acesta prevede utilizarea inteligenței artificiale ca „asistent digital” pentru a „câștiga încrederea echipajului și a publicului”, cu scopul de a permite în cele din urmă IA să preia operațiunile.

Autoritățile de reglementare din UE au aprobat avioane cu un singur pilot pentru uz necomercial, iar aeronavele care transportă un număr foarte mic de pasageri sunt adesea pilotate de un singur pilot.

Modelul singur la manșă

Dar utilizarea obișnuită a unui pilot singur pe avioane comerciale mai mari este o propunere cu totul diferită – și una care vine cu o serie de noi preocupări de siguranță.

Zborurile cu un singur pilot trebuie aprobate de  Agenția  pentru Siguranța Aviației a UE (EASA), care evaluează în prezent două modele operaționale potențiale pentru zboruri.

Primul, cunoscut sub denumirea de „operațiuni cu echipaj minim extins”, ar vedea doi piloți la bord, însă doar unul la comenzi în timpul zborului de croazieră, timp în care al doilea se odihnește. Modelul nu este diferit de ceea ce se întâmplă în prezent pe rutele cu distanțe lungi.

Al doilea ar presupune ca aeronava să fie pilotată de un singur pilot pentru întregul zbor. EASA a spus că va semna conceptele doar dacă „se poate asigura un nivel de siguranță echivalent sau mai bun pentru operațiunile cu doi piloti de astăzi”.

Pentru companiile aeriene care și-au văzut veniturile scăzând în mod vertiginos în timpul pandemiei, atracția trecerii către al doilea scenariu este evidentă: economisesc o mulțime de numerar – plata căpitanilor începe de obicei de la peste 100.000 de euro anual în Europa.

Industria se confruntă, de asemenea, cu o penurie uriașă de piloți, ca urmare a vârstei obligatorii de pensionare, a costurilor de formare în zbor și a disponibilității instruirii, printre alți factori.

Ce spun piloții

Posibilitatea de a tăia echipajul de zbor sună ca un semnal de alarmă pentru piloți.

„Interesul comercial este pus înaintea siguranței zborului”, a declarat președintele Asociației Europene a Cockpitului, Otjan de Bruijn. Două prăbușiri Boeing 737 MAX  la sfârșitul lui 2018 și începutul lui 2019, care au ucis 346 de persoane, „au fost un exemplu al unui astfel de comportament”, a adăugat el.

În ambele cazuri, o nouă funcție software anti-calare a funcționat defectuos în momentele cruciale de după decolare, copleșindu-i pe piloții care nu au putut rezolva problema.

„Este extrem de important ca EASA să nu facă aceeași greșeală. Aceste proiecte nu ar trebui să vizeze reducerea capacității umane, ci sporirea siguranței zborului prin creșterea capacității celor doi piloți de la bord”, a continuat de Bruijn.

În plus, un pilot ajută echipajul în momentul în care pasagerii devin irascibili, iar un copilot poate prelua rapid sarcinile colegului său în cazul unei urgențe medicale.

author avatar
Radu Jacotă Redactor