AcasăTEHNOLOGIEReglementarea giganților Web, de la Amazon la You Tube. Ce este Digital...

Reglementarea giganților Web, de la Amazon la You Tube. Ce este Digital Services Act?

Uniunea Europeană se pregătește să aprobe Actul privind serviciile digitale,  un nou regulament care vizează protejarea utilizatorilor europeni de internet prin combaterea abuzurilor de pe web. Va intra în vigoare la începutul anului 2023 și va fi completat de DMA (Digital Markets Act).

Prin consolidarea reglementărilor europene actuale, Legea serviciilor digitale (DSA) urmărește să actualizeze directivele privind comerțul electronic emise în urmă cu aproximativ douăzeci de ani, când platformele erau încă la început.

Are  ca scop să facă internetul mai sigur printr-o mai bună definire a responsabilităților platformelor și prin îmbunătățirea moderării pe rețelele sociale.

Aceste măsuri preventive se referă la „platforme foarte mari”, cu peste 45 de milioane de utilizatori în spațiul european. Pe lângă GAFAM – Google, Apple, Facebook(acum Meta), Amazon și Microsoft) – această listă, care nu a fost încă finalizată, ar urma să includă, de asemenea, Twitter, Tik-Tok, Booking și YouTube.

Obligații

Jucătorii puternici din domeniul digital vor trebui să pună în aplicare mijloacele de evaluare a riscurilor legate de utilizarea serviciilor lor și să lupte împotriva abuzurilor. Toate platformele (comerț electronic și rețele sociale) vor fi obligate, printre altele: – să elimine conținutul ilegal și periculos (de exemplu, jucării pentru copii care nu respectă standardele de siguranță); să lupte împotriva urii, a dezinformării și a contrafacerii; să verifice identitatea furnizorilor înainte de a oferi produse; să detecteze mai bine vânzătorii de produse ilegale datorită unui sistem de trasabilitate; să fie mai transparente în ceea ce privește datele lor și funcționarea algoritmilor de recomandare; să monitorizeze deciziile de eliminare a conținutului nedorit.

Ca urmare a războiului din Ucraina, a fost adăugat un nou articol pentru a combate manipularea informațiilor online. Acesta vizează instituirea unui mecanism de reacție în caz de criză împotriva platformelor care contribuie la difuzarea de informații false. Un audit de control va fi impus în fiecare an de organisme independente. În caz de încălcare, platformele vor fi supuse unor sancțiuni de până la 6% din cifra de afaceri anuală.

Ilegal offline, ilegal online

Legea privind serviciile digitale, care se bazează pe principiul conform căruia ceea ce este ilegal offline trebuie să fie ilegal și online, este o premieră mondială în materie de reglementare digitală. Dar ideea de a garanta drepturile fundamentale ale utilizatorilor prin controlul marilor actori digitali este imitată cu mult dincolo de sfera europeană, în SUA.

De asemenea, DSA va fi completată, la începutul anului 2023, de DMA (Digital Markets Act), care va viza practicile anticoncurențiale între diferitele companii din domeniul digital.

Aceste noi texte includ douăzeci de reguli specifice în materie de concurență, cum ar fi interdicția de a instala aplicații în mod implicit, de a recupera datele personale ale utilizatorului prin intermediul unui alt serviciu sau de a simplifica dezabonarea pentru a o face la fel de ușoară ca și abonarea. În conformitate cu DMA, amenzile pot ajunge până la 10% din cifra de afaceri.

author avatar
Radu Jacotă Redactor