AcasăTEHNOLOGIEProdusul fără cumpărători. Setea de profit în Metaverse, cea mai mare greșeală...

Produsul fără cumpărători. Setea de profit în Metaverse, cea mai mare greșeală corporativă a vremurilor noastre?

În timp ce Mark Zuckerberg vorbea pentru a da startul conferinței anuale de realitate virtuală a Meta Platforms, el a trebuit să abordeze elefantul din cameră: în jurul viziunii sale asupra metaversului a crescut un scepticism enorm.

Noii utilizatori găseau că platforma principală Horizon era plină de erori, iar noile căști de realitate virtuală(VR), care costă 1500 de dolari, promovate de Zuckerberg, nu îi vor ajuta compania.

Motivul e simplu: aceste dispozitive de ultimă generație, scumpe, nu vor găsi cumpărători. Nu există încă o piață pentru asta.

“Pivotul lui Zuckerberg către metavers poate deveni una dintre cele mai mari erori strategice corporative ale vremurilor noastre”, comentează The Washington Post. “Iar concentrarea lui încăpățânată asupra hardware-ului scump și a serviciilor futuriste sugerează un lider din ce în ce mai îndepărtat de modul în care consumatorii folosesc de fapt tehnologia”.

Metaversul, pentru început, nu trebuie să existe doar printr-o cască VR. Există deja câteva platforme metaverse de mare succes, Roblox  și Fortnite de la Epic Games, cu zeci de milioane de utilizatori care  le vizitează prin laptopuri și telefoane mobile. Succesul lor vine din oferirea de stimulente. Iar prezumtivii utilizatori ai Horizon Worlds nu sunt neapărat interesați de experiențe 3D sau de purtarea căștilor.

Zuckerberg s-a concentrat pe prezentarea Meta Quest Pro, o cască VR de înaltă performanță care va exclude și mai mulți oameni de pe platforma sa. Costă 1.499 de dolari, adică mai mult decât triplu față de căștile Meta Quest 2, care se vând cu aproximativ 400 de dolari.

Realitatea virtuală are puțină tracțiune ca instrument de colaborare pentru companii, chiar și în rândul concurenților Meta. Personalul folosește în mare măsură Zoom pentru întâlniri, nu căști VR.

Meta este o companie de masă. Aproape 3 miliarde de oameni vizitează Facebook în fiecare lună, fiind cea mai activă platformă de socializare din lume. Peste un miliard vizitează Instagram-ul Meta și aproximativ 2,5 miliarde folosesc WhatsApp în mod regulat.

Însă numerele de utilizatori activi ale Horizon Worlds sunt alarmant de mici în comparație, la aproximativ 300.000.

Setea de profit a lui Zuckerberg ar trebui să-i îngrijoreze pe investitori. Acțiunile Meta au scăzut cu aproape 4% la închiderea pieței de la New York, marți, și au pierdut 62% din valoare până acum în acest an. Facebook nu s-a tranzacționat la acest nivel scăzut din ianuarie 2017.

Și obsesia pentru conexiunea umană are limitele ei.

author avatar
Radu Jacotă Redactor