BYD și alți producători auto chinezi sunt în fruntea unei renașteri a modelelor hibrid plug-in în Europa, deschizând un nou câmp de luptă pentru rivalii occidentali care militează pentru o durată de viață mai lungă a motoarelor pe benzină.
În timp ce grupurile auto fac presiuni intense asupra Bruxelles-ului pentru a relaxa interdicția propulsoarelor cu combustie din 2035, mărcile chineze încep deja să câștige consumatorii cu vehiculele lor hibride mai ieftine, relatează Financial Times.
„În prezent, producătorii auto europeni nu sunt încă la același nivel cu cei chinezi în ceea ce privește tehnologia hibridă plug-in”, a declarat Pedro Pacheco, analist la Gartner.
Seal U al BYD a devenit cel mai bine vândut model hibrid plug-in din Europa, cu o cotă de piață de 5,5% în primele nouă luni ale acestui an, potrivit Schmidt Automotive Research. În Marea Britanie, modelul Jaecoo 7 al Chery a fost cel mai bine vândut hibrid plug-in în luna august.
Până de curând, mărcile europene care promovau hibrizii plug-in erau cele din segmentul premium, inclusiv Volvo, Mercedes-Benz și BMW. Dar în 2024 au intrat în vigoare tarifele europene de până la 45% pentru importurile de vehicule electrice din China, iar producătorii chinezi s-au orientat către vânzarea de hibrizi plug-in care nu sunt supuși unor taxe similare.
Conform datelor European Automobile Manufacturers Association(ACEA), vânzările de modele PHEV în Europa și Marea Britanie au crescut cu 32% față de anul precedent, ajungând la aproape 920.000 de vehicule, comparativ cu o creștere de 25% a modelelor full electrice.
În al treilea trimestru, vehiculele PHEV au reprezentat 10% din piața regională a autoturismelor noi, producătorii chinezi reprezentând unul din șapte modele noi.
Mărcile au adoptat tehnologia hibrid plug-in pentru a respecta obiectivele UE în materie de emisii. Însă, odată cu înăsprirea normelor începând din 2025, pentru a reflecta mai bine nivelurile reale de emisii, producătorii auto vor avea mai puține motive să vândă aceste vehicule.
În Europa, multe vor depinde și de faptul dacă hibrizii plug-in vor fi permisi după 2035 – o decizie pe care Bruxelles-ul urmează să o dezvăluie atunci când va anunța un pachet de politici în domeniul auto, pe 10 decembrie. În timp ce Germania și industria auto au făcut presiuni intense pentru includerea PHEV, Franța și Spania rămân împotrivă.
În China, vânzările de hibrizi plug-in au crescut de la aproximativ 240.000 în 2020 la 4,9 milioane anul trecut, în timp ce cota lor pe piața autoturismelor noi s-a triplat, ajungând la 19,5% în doar doi ani.
