AcasăTEHNOLOGIENorvegia lansează prima navă de marfă care circulă fără echipaj. O investiție...

Norvegia lansează prima navă de marfă care circulă fără echipaj. O investiție de milioane de euro și emisii zero

navaNorvegia lansează prima navă de marfă care circulă fără echipaj. O investiție de milioane de euro și emisii zero

O companie norvegiană a creat prima navă de marfă autonomă cu emisii zero din lume. Ambarcațiunea va face prima călătorie, fără echipaj la bord, înainte de sfârșitul anului, pe ruta care leagă două orașe din Norvegia. Vasul a costat în jur de 25 milioane de dolari, uriașa investiție fiind făcută „în numele mediului“.

Întreaga călătorie va fi monitorizată de pe uscat cu ajutorul a trei centre de control, potrivit CNN. Nu este prima navă autonomă – un feribot autonom a fost lansat în Finlanda în 2018 – dar este prima navă de marfă complet electrică, spun producătorii săi. Dezvoltat de compania Yara International, Yara Birkeland a fost conceput pentru a reduce emisiile de oxid de azot, care este un poluant toxic care generează dioxid de carbon și gaze cu efect de seră.

În prezent, industria navală reprezintă între 2,5% și 3% din emisiile globale de gaze cu efect de seră, potrivit Organizației Maritime Internaționale. Aproape toată energia electrică a Norvegiei este generată de energia hidroelectrică, care, în general, produce emisii de carbon mult mai mici decât arderea combustibililor fosili, deși produce în continuare gaze cu efect de seră.

Un domeniu încă necunoscut

Conceptul ambarcațiuni pentru transportat mărfuri cu zero emisii a fost schițat în 2017, iar nava a fost creată în parteneriat cu firma de tehnologie Kongsberg Maritime și constructorul naval Vard. Ambarcațiunea este capabilă să transporte 103 containere și are o viteză maximă de 13 noduri, va folosi o baterie de 7 MWh și oferă o putere „de aproximativ o mie de ori capacitatea unei mașini electrice”, potrivit lui Jon Sletten, directorul uzinei pentru fabrica Yara din Porsgrunn, Norvegia.

Pe lângă faptul că este o alternativă mai ecologică în comparație cu navele de marfă convenționale, Sletten spune că funcționând fără echipaj va fi mai rentabil. Inițial, încărcarea și descărcarea navei va necesita resursă umană, dar, potrivit lui Sletten, toate operațiunile de încărcare, descărcare și ancorare, inclusiv ancorarea și debarcarea navei, vor funcționa în cele din urmă folosind tehnologia autonomă. Aceasta va presupune dezvoltarea de macarale autonome și transportoare de vehicule.

Yara Birkeland

Inițial, Yara Birkeland ar fi trebuit să navigheze anul trecut, însă din cauza pandemiei de Covid-19, prima călătorie a fost anulată. „Am supraestimat domeniul de aplicare al acesteia la început și am început cu prea multe activități în paralel”, spune Sletten. Sletten speră că nava va transporta primul său container din orașul Herøya la Brevik în acest an. Proiectul a impus, de asemenea, să fie elaborate reglementări împreună cu autoritățile maritime norvegiene pentru a permite unei nave autonome să navigheze pentru prima dată pe căile navigabile ale țării.

Călătoriile în apele internaționale, o provocare

Există totuși voci care se întreabă cine se face răspunzător dacă ceva nu merge bine. Rudy Negenborn, profesor de tehnologie maritimă și de transport la Universitatea de Tehnologie Delft, din Olanda, spune că navele precum Yara Birkeland, care pot funcționa complet autonom, reprezintă viitorul. Acesta a mai adăugat totuși că există multe provocări de depășit înainte ca navele autonome să poată fi utilizate pentru călătorii comerciale pe mare. „La un moment dat, acest tip de nave vor trebui să interacționeze unele cu celelalate pentru a face schimb de informații și pentru a stabili rute care nu se suprapun.”

Negenborn adaugă că, fără un echipaj la bord pentru a efectua verificări de întreținere, navele autonome ar avea nevoie de sisteme de autodiagnosticare încorporate cu capacitatea de a detecta și remedia problemele sau de a solicita asistență umană.
În afară de problemele tehnice, el spune că există și implicații legale în ceea ce privește călătoriile între țări. „Biroul Yara funcționează de-a lungul coastei norvegiene, dar dacă ar merge mai departe, s-ar putea să întâlnească alte regiuni teritoriale cu norme și reglementări diferite care trebuie respectate”, spune Negenborn.

author avatar
Andreea Vlad
459 afisari
Zenville

Ultimele știri

proger