Umilul cablaj, firele care unesc sistemul electric al vehiculelor, a devenit un flagel al industriei auto. Unii prezic că ar putea grăbi prăbușirea mașinilor cu motoare pe ardere.
Aprovizionarea cu piese auto a fost sufocată de războiul din Ucraina, unde se află o parte semnificativă a producției mondiale, iar cablurile fabricate acolo sunt montate în sute de mii de vehicule noi în fiecare an.
Aceste piese cu tehnologie și marje de profit reduse – fabricate din sârmă, plastic și cauciuc, cu multă muncă manuală și costuri reduse – poate că nu se bucură de aceeași recunoaștere ca microcipurile și motoarele, însă mașinile nu pot funcționa fără ele.
Criza de aprovizionare ar putea accelera planurile unor firme auto tradiționale de a trece la o nouă generație de cablaje pentru vehiculele electrice, în detrimentul celor pe benzină și motorină.
„Acesta este doar un motiv în plus pentru ca industria să facă mai repede tranziția către electricitate”, a declarat Sam Fiorani, șeful firmei de prognoză a producției AutoForecast Solutions.
Directorul general al Nissan, Makoto Uchida, a declarat pentru Reuters că întreruperile din lanțul de aprovizionare, cum ar fi criza din Ucraina, au determinat compania sa să discute cu furnizorii despre renunțarea la modelul de cablaje de sârmă cu mână de lucru ieftină.
Totuși, pe termen imediat, producătorii și furnizorii de automobile au mutat producția de echipamente în alte țări cu costuri mai mici.
Unii furnizori japonezi adaugă capacități în Maroc, în timp ce alții au căutat noi linii de producție în țări precum Tunisia, Polonia, Serbia și România.
Cablurile pentru mașinile care utilizează combustibili fosili se înfășoară pe o distanță de până la 5 km în cazul unui vehicul obișnuit, conectând totul, de la încălzirea scaunelor la geamuri. Fabricarea lor necesită multă forță de muncă și aproape fiecare model este unic, astfel încât schimbarea producției este greu de realizat rapid.
Întreruperile de aprovizionare din Ucraina au fost o trezire bruscă pentru industria auto. Fabricile de acolo au menținut un flux redus de piese pentru export. Potrivit directorului Bentley, Adrian Hallmark, cablajele produse în Ucraina au 10 piese diferite de la 10 furnizori diferiți.
Mulți dintre directorii și experții industriei auto susțin că mașinile pe bază de combustibili fosili, care se confruntă cu interdicții iminente în Europa și China, nu vor mai exista suficient de mult timp pentru a justifica reproiectarea cablajelor de generație următoare.
„Nu aș investi nici un ban în motoarele cu combustie internă acum”, a declarat Sandy Munro, consultant auto din Michigan, care estimează că vehiculele electrice vor reprezenta jumătate din vânzările globale de mașini noi până în 2028.