Proprietarii mașinilor ecologice se confruntă cu primele restricții majore, care le vor limita semnificativ deplasările. Grecia a anunțat că nu va mai accepta pe feriboturi mașini electrice, decât dacă bacteria are cel mult 40% încărcare. În fapt, mașinile electrice transformă mijloacele de transport maritime în adevărate capcane ale morții, dat fiind că incendiile provocate de acestea nu mai pot fi stinse. Pe de altă parte, sistemul de alertă europeană, Safety Gate, anunță tot mai multe probleme la modelele de vehicule electrice.
Pe lângă problemele de autonomie pe care le au mașinile electrice, durata de încărcare și numărul redus de stații de încărcare de pe teritoriul UE, au apărut și primele restricții majore pentru acestea. Grecia, o destinație turistică frecventată de europeni, a anunțat că nu se mai primesc pe feriboturi decât mașini electrice și hibride cu baterii descărcate într-un procent de 60%, ca o măsură de siguranță împotriva incendiilor, care, pe vase, pot deveni rapid catastrofale. Acesta este un prim cartonaș galben primit de vehiculele verzi, însă este de așteptat ca, în scurt timp, acestea să fie total interzise pe mijloacele de transport maritime.
În vara anului trecut, o navă care transporta peste 2.850 de mașini din Germania în Egipt, din care doar 25 erau electrice, s-a confruntat cu un incendiu de proporții, după ce una dintre vehiculele electrice a luat foc din senin. Echipajul navei nu a avut nicio șansă să stingă flăcările și mulți dintre aceștia au fost răniți. Incidentul nu este singular. În 2022 un cargou auto au unei companii norvegiene, care transporta 1.100 Porsche, 186 Bentley și aproximativ 2.700 de automobile VW și se îndrepta spre SUA, s-a scufundat în urma unui incendiu izbucnit de la bateriile litiu-ion ale mașinilor electrice de la bord. După acest incident cu pagube uriașe, compania norvegiană a anunțat oficial că nu va mai transporta mașini electrice.
Pompierii trag semnalul de alarmă
Stațiile de încărcare ale vehiculelor electrice prezintă în sine un pericol imens, atrag atenția pompierii. Creșterea utilizării mașinilor electrice aduce cu sine și riscul de incendiu asociat cu bateriile litiu-ion și sistemele de încărcare, iar stațiile de încărcare sunt locuri aglomerate și potențiale surse de incendiu, unde siguranța oamenilor și a proprietății trebuie să fie prioritatea principală, susțin aceștia.
”Un incendiu la o stație de încărcare poate avea consecințe grave, inclusiv riscul de răspândire a incendiului la alte vehicule sau clădiri. Incendiile e-auto prezintă provocări unice din cauza bateriilor litiu-ion și a potențialului de auto-aprindere. Bateria și incendierea ulterioară a vehiculului sunt foarte greu de stins, pentru că bateriile litiu-ion din vehiculele electrice pot provoca incendii intense și pot continua să ardă chiar și după stingerea inițială a incendiului. Este crucial să se utilizeze sisteme specializate de stingere și răcire pentru a controla și a preveni reizbucnirea incendiului”, avertizează pompierii. În ce privește stațiile de încărcare, Uniunea Europeană a impus, prin directivă, ca toate blocurile nou-construite să fie prevăzute cu stații de încărcare pentru mașinile electrice, punând într-un real pericol clădirile rezidențiale.
Viteză nebună
Sistemul de alertă european Safety Gate anunță tot mai multe defecțiuni la mașinile electrice și hibride. Viteza cu care vehiculele ies pe piață, cu testări insuficiente, face ca viața șoferilor și pasagerilor să fie pusă în pericol. Numărul de rechemări în service-uri crește vertiginous, atât pentru mașinile ecologice, cât și pentru cele clasice. Uniunea Europeană a cerut, în repetate rânduri, o creștere a siguranței acestor mașini, dar și o creștere a autonomiei bateriilor, însă nu s-au făcut progrese în această direcție. Vânzările mașinilor electrice, mai ales după tăierea și reducerea subvențiilor, au început să scadă în întreaga Europă și, pe măsură ce oamenii experimentează acest tip de vehicule, este de așteptat ca apetitul pentru achiziționarea lor să se reducă tot mai mult.