AcasăTEHNOLOGIEInteligența artificială: infiltrarea în sistemul financiar

Inteligența artificială: infiltrarea în sistemul financiar

Marile bănci și companiile fintech susțin că se implică în inteligența artificială generativă, în condițiile în care entuziasmul din jurul acestei tehnologii în vogă nu dă semne că se va stinge – dar există temeri persistente cu privire la potențialele capcane și riscuri.

La conferința Money 20/20 fintech din Amsterdam, Olanda, directorii creditorilor majori și ai firmelor de finanțare online au lăudat inteligența artificială generativă, numind-o o „explozie a inovației”. Chalapathy Neti, șeful departamentului de inteligență artificială din cadrul rețelei globale de mesagerie bancară Swift, a descris progresele realizate cu ChatGPT și GPT-4 drept „uluitoare”.

Dar Jon Ander Alava, șeful diviziei de analiză  de la banca spaniolă BBVA, a declarat pentru CNBC că instituția de credit a adoptat o „abordare conservatoare” față de IA, adăugând că, în acest stadiu, IA generativă este „încă timpurie” și „imatură”.

O problemă crucială este aceea că sistemele avansate de inteligență artificială necesită procesarea unor volume uriașe de date. Ca atare, Alava a subliniat că este prea „riscant” să implice informații sensibile de la clienți.

În luna mai, Goldman Sachs a lansat primul start-up din incubatorul intern al băncii – o companie de social media cu inteligență artificială pentru uz corporativ numită Louisa. Impulsul în domeniul IA face parte dintr-un efort mai amplu al directorului general David Solomon de a accelera transformarea digitală a băncii.

Morgan Stanley a testat până acum un chatbot alimentat de OpenAI cu 300 de consilieri, cu scopul de a-i ajuta în cele din urmă pe cei aproximativ 16.000 de consilieri să utilizeze depozitul de cercetare și date.

Acestea sunt doar câteva exemple de utilizare a inteligenței artificiale de către bănci, dar mai mult ca un ajutor digital decât ca o parte esențială a serviciilor lor.

Întreaga atracție a inteligenței artificiale pentru marile bănci și pentru companiile fintech este reprezentată de potențiala reducere a timpului și a banilor necesari pentru a îndeplini sarcini care pot dura zile întregi pentru angajații umani.

Niklas Guske, director de operațiuni la Taktile, un startup care ajută fintech-urile să automatizeze procesul decizional, susține că utilizarea IA este o provocare în sectorul financiar, având în vedere lipsa datelor disponibile public.

Dar a recunoscut că ar putea fi un instrument „crucial” pentru a reduce cheltuielile operaționale ale companiilor și pentru a îmbunătăți eficiența.”Această automatizare este cu adevărat permisă prin accesul la mai multe surse de date, care le permit creditorilor să obțină noi perspective și să identifice clienții potriviți fără a fi nevoiți să parcurgă zeci de PDF-uri pentru a găsi informația potrivită.”

Gudmundur Kristjansson, CEO și co-fondator al firmei islandeze de tehnologie de reglementare Lucinity, a arătat cum poate fi folosită inteligența artificială pentru a ajuta într-un domeniu cheie în domeniul financiar: combaterea criminalității.

Un instrument de inteligență artificială creat de companie, numit Luci, are ca scop să ajute profesioniștii în domeniul conformității în cadrul investigațiilor lor. Într-o demonstrație în direct, Kristjansson s-a prezentat analizând un caz de spălare de bani. Instrumentul de inteligență artificială a analizat cazul și a descris ceea ce a văzut, iar apoi a realizat o analiză independentă.

În acest caz de utilizare, IA acționează mai degrabă ca o resursă – sau „copilot” – pentru a ajuta un angajat să găsească date și să completeze un caz, mai degrabă decât să înlocuiască rolul unei persoane care analizează rapoartele de activitate suspectă.

author avatar
Radu Jacotă Redactor
311 afisari
Zenville

Ultimele știri

proger