Demis Hassabis, unul dintre cei mai influenți experți în inteligență artificială din lume, are un avertisment pentru restul industriei tehnologice: chatboții nu vor continua să se îmbunătățească la fel de repede cum au făcut-o în ultimii câțiva ani.
Potrivit The Straits Times, cercetătorii în domeniul inteligenței artificiale s-au bazat de ceva vreme pe un concept destul de simplu pentru a-și îmbunătăți sistemele: cu cât mai multe date extrase de pe internet erau introduse în modelele lingvistice mari – tehnologia din spatele chatbot-urilor – cu atât mai bine performau acele sisteme.
Dar Hassabis, care supraveghează Google DeepMind, principalul laborator de IA al companiei, spune acum că această metodă își pierde din eficiență pur și simplu pentru că multe companii tehnologice rămân fără date. Și nu este singurul expert care avertizează asupra unei încetiniri.
Interviurile cu 20 de directori executivi și cercetători au arătat o credință larg răspândită că industria tehnologică se confruntă cu o problemă pe care mulți ar fi considerat-o de neimaginat cu doar câțiva ani în urmă: a epuizat cea mai mare parte a textului digital disponibil pe internet.
Această problemă începe să iasă la suprafață chiar și în condițiile în care sume uriașe sunt investite în dezvoltarea IA.
Săptămâna trecută, compania Databricks a anunțat că se apropie de 10 miliarde de dolari în finanțare. Cele mai mari companii din domeniul tehnologiei semnalează că nu au planuri de a reduce cheltuielile pentru centrele de date care rulează sistemele de inteligență artificială.
„Am atins vârful datelor și nu vor mai fi altele”
În 2020, profesorul Jared Kaplan, un fizician teoretician de la Universitatea Johns Hopkins, a publicat un articol de cercetare care arăta că modelele lingvistice mari au devenit treptat mai puternice și mai asemănătoare cu viața pe măsură ce analizau mai multe date.
Cercetătorii au numit descoperirile lui Kaplan „Legile Scalării”. Așa cum studenții învață mai mult citind mai multe cărți, sistemele de inteligență artificială s-au îmbunătățit pe măsură ce au ingerat cantități din ce în ce mai mari de text digital extras de pe internet.
Companii precum OpenAI, Google și Meta s-au grăbit să obțină cât mai multe date, ocolind procedurile și ignorând politicile corporative.
Hassabis a spus că tehnicile existente vor continua să îmbunătățească IA în anumite privințe, dar sunt necesare idei complet noi pentru a atinge obiectivul pe care Google și mulți alții îl urmăresc: o mașină care ar putea egala puterea creierului uman.
Ilya Sutskever, fost cercetător la Google și la OpenAI, are observații mai radicale: „Am atins vârful datelor și nu vor mai fi altele.Trebuie să ne ocupăm de datele pe care le avem. Există un singur internet.”