Aproape 80% dintre companiile din întreaga lume se așteaptă să acumuleze o „datorie IA” ca urmare a implementării necorespunzătoare a instrumentelor autonome, potrivit unui nou raport al Asana privind tehnologia la locul de muncă, care a chestionat peste 9.000 angajați din SUA, Marea Britanie, Australia, Germania și Japonia.
Companiile nu sunt pregătite și nu dispun de infrastructura și supravegherea necesare pentru a favoriza o colaborare armonioasă între angajații umani și agenții autonomi de IA. Spre deosebire de IA generativă, agenții acționează independent, pot iniția acțiuni și pot reaminti lucrările anterioare pe care le-au efectuat.
”Datoria IA este costul neimplementării corecte a sistemelor autonome incipiente”, a declarat Mark Hoffman, expert la Asana’s Work Innovation Lab, pentru CNBC Make It. Raportul subliniază că această datorie se poate manifesta sub forma unor riscuri de securitate și a unei lacune în ceea ce privește competențele de management.
O nouă cercetare realizată de BetterUp Labs și Stanford Social Media Lab a descoperit că 40% dintre angajații de birou din SUA au primit „workslop” generat de IA – un conținut care a generat aproape două ore de muncă suplimentară, o taxă invizibilă de 186 de dolari pe lună și o scădere a productivității de 9 milioane de dolari pe an.
În ciuda creșterii adoptării IA de la 52% în 2024 la 70% în 2025, angajații se confruntă și cu niveluri mai ridicate de epuizare digitală: 84%, de la 75% în anul precedent, în timp ce volumul de muncă imposibil de gestionat a crescut, de asemenea, la 77%.
”Companiile investesc în IA cu speranța că sarcinile vor fi efectuate mai bine, mai repede și mai ieftin, dar nu oferă instruirea sau îndrumările necesare pentru a permite îmbunătățiri”, spune Mona Mourshed, CEO fondator al Generation, o organizație din SUA specializată în ocuparea forței de muncă.
În opinia lui Henry Ajder, fondatorul firmei de consultanță în domeniul inteligenței artificiale Latent Space Advisory, ”strategia corectă” este testarea atentă a utilizării IA și construirea unei infrastructuri în jurul acesteia, mai degrabă decât intrarea în cursă fără a fi pregătit.
”Include totul, de la instruirea corectă a angajaților, până la gândirea tipului de modele de IA de care ar putea avea nevoie compania. Este mult mai dificil să răspunzi la greșeli sau defecțiuni atunci când nu există o procedură stabilită”.