După toată euforia și retorica, mașina electrică intră într-o perioadă mult mai incertă. Șoferii, producătorii și investitorii își pun încrederea în modelele pe benzină și motorină.
Poate că Uniunea Europeană a votat pentru interzicerea vânzării de noi motoare cu combustie internă începând cu 2035, dar acestea pot dispărea pe scară largă – nu uitați că blocul reprezintă abia 10% din populația lumii – doar dacă motorul electric a luat în sfârșit avânt, așa cum promit unii. Însă sectorul EV se clatină acum.
Modelele second-hand pe benzină și diesel sunt mai populare cele alimentate cu baterii, deoarece sunt mai ușor de revândut.
După ce a convertit o populație cu un anumit grad de ușurință financiară și practică, mașina electrică nu convinge majoritatea consumatorilor, nici măcar pentru piața second-hand, potrivit Automobile Magazine.
Și într-un moment în care infrastructura de încărcare este eficientă mai mult în țările bogate. Dincolo de alimentarea cu energie electrică, există întrebări cu privire la durata de viață a bateriilor și, mai general, a ecosistemelor din jurul automobilelor electrice. Acest lucru face cu atât mai dificilă revânzarea mașinilor electrice la mâna a doua, chiar și la prețuri avantajoase.
Producătorii își schimbă strategia
Mercedes a anunțat recent că amână cu 5 ani transformarea totală a gamei sale în vehicule 100% electrice, după ce a întrerupt brusc dezvoltarea unei noi platforme și a instalațiilor industriale aferente. La rândul lor, Volkswagen și Toyota au anunțat că reinvestesc în motoare cu combustie.
Fiat 500e și Jeep Avenger, care trebuiau să fie exclusiv electrice, dar nu se vând suficient, au fost echipate cu propulsoare hibride convenționale.
Scepticii nu sunt doar șoferii
În lipsa unui consens cu privire la tehnologia potrivită pentru baterii, producătorii își caută cu greu calea de urmat.
Întreprinderea comună ACC, deținută majoritar de Stellantis, dar în care au investit și TotalEnergie și Mercedes-Benz, prezentată pentru a reduce dependența de China, a suferit un eșec grav la începutul lunii iunie. În timp ce gigafabrica de la Douvrin (Franța) este aproape gata să producă primele baterii (în special pentru noul Peugeot 3008 și viitorul DS8), altele preconizate să înlocuiască fostele uzine Opel sau Fiat nu vor vedea lumina zilei în cele din urmă.
Motivul constă în strategiile contestate privind chimia bateriilor. După nichel-mangan-cobalt (NMC), pe care ACC se bazează ca mulți alții de ani de zile, tehnologia litiu-fier-fosfat (LFP) ar putea fi în cele din urmă favorizată, deoarece este mai puțin costisitoare în producție. Asta înseamnă că există o mare incertitudine în ceea ce privește fabricarea bateriilor de mâine.
Investitori precauți
Toate aceste preocupări nu au scăpat atenției investitorilor din ce în ce mai precauți. Pe lângă emblematica Tesla, a cărei sănătate financiară nu mai este în cea mai bună formă, Ampère, divizia „electrică” a grupului Renault, care ar fi trebuit să accelereze finanțarea vehiculelor electrice prin intermediul unei introduceri la bursă, și-a retras planurile, temându-se de apatia investitorilor. Astăzi, nu mai este decât o cochilie goală.
Aceeași traiectorie de cădere liberă este valabilă și pentru acțiunile Polestar (-50% într-un an), compania suedeză deținută de chinezii de la Geely, și Fisker, care este oficial în faliment.
De asemenea, au existat nenumărate apariții în mass-media ale unor directori de top – în frunte cu Carlos Taveres și Luca De Meo – care au solicitat revizuirea termenului de interzicere a motoarelor cu combustie. Dar mișcarea ar fi trebuit să o facă birocrații Uniunii Europene înainte de a lua decizii majore cu consecințe majore.