AcasăTEHNOLOGIEAmbițiosul Metaverse, foc de paie?

Ambițiosul Metaverse, foc de paie?

Meta, compania-mamă a Facebook și Instagram, care vrea să se reinventeze cu metaversul, și-a văzut profitul net în scădere în trimestrul al patrulea, iar numărul de utilizatori ai platformelor a  stagnat la sfârșitul anului trecut, o observație fără precedent pentru gigantul rețelelor sociale.

La 31 decembrie 2021, 2,8 miliarde de oameni au vizitat unul dintre cele patru servicii ale sale (Facebook, Instagram, Messenger și WhatsApp) cel puțin o dată pe zi și 3,6 miliarde cel puțin o dată pe lună.

Cifre în ușoară creștere la început de an, dar aproape echivalente cu cele din trimestrul trei.

Rețeaua socială inițială, Facebook, a pierdut în jur de un milion de utilizatori activi zilnic în trei luni (1,929 miliarde la sfârșitul lunii decembrie).

“Credem că platformele concurente ne afectează creșterea, în special în cazul publicului mai tânăr”, argumentează Dave Weiner, directorul financiar al grupului.

Mark Zuckerberg, fondatorul și CEO al Meta, susține că “oamenii au o mulțime de opțiuni cu privire la modul în care doresc să-și petreacă timpul, iar aplicațiile precum TikTok cresc foarte repede”.

Directorii companiei au menționat în mai multe rânduri concurența de la TikTok dar și de la alte rețele, în timp ce se confruntă cu numeroase investigații și plângeri pentru abuz de poziție dominantă.

Apple atacă prin învăluire

Din punct de vedere financiar, Meta a înregistrat venituri de 33,67 miliarde de dolari, în conformitate cu prognoza sa, dar a generat „doar” 10,3 miliarde de dolari în profit net în trimestrul al patrulea, sau cu 8% mai puțin decât anul trecut.

Titlul său a scăzut cu peste 22% în timpul tranzacționării electronice, după închiderea Bursei de Valori din New York miercuri.

Ca o explicație pentru această performanță dezamăgitoare, Meta a menționat concurența și dificultățile din lanțul de aprovizionare suferite de clienții săi, agenții de publicitate.

Grupul din California a mai remarcat că utilizatorii săi au petrecut mai mult timp pe „Reels”, un format video scurt inspirat de aplicația TikTok „care generează rate de plată mai mici” decât formatele tradiționale de Instagram.

Mai presus de toate, Meta avertizase că regulile impuse de Apple anul trecut în ceea ce privește targetingul publicității ar putea avea consecințe negative asupra rezultatelor acesteia.

Apple cere editorilor de aplicații să solicite permisiunea de a colecta date, spre dezamăgirea unor companii precum Meta, al căror model de afaceri se bazează pe vânzarea de reclame personalizate bazate pe gusturile consumatorilor.

Această schimbare etică și tehnică „afectează capacitatea Meta de a evalua performanța campaniilor de publicitate”, a comentat Debra Williamson, analist la eMarketer. Și estimează că unii agenți de publicitate au început să se retragă parțial din Meta la sfârșitul lui 2021 și începutul acestui an, pentru a testa canale digitale alternative.

Avatare scumpe

În total, afacerea Metaverse a pierdut peste 10 miliarde de dolari, potrivit CNBC și Bloomberg.

Acestea sunt primele rezultate pe care grupul american le-a publicat de când și-a schimbat numele la sfârșitul lunii octombrie.

Mark Zuckerberg a anunțat apoi că dorește să se concentreze pe „metaversul”, considerat în Silicon Valley ca viitorul internetului: un univers paralel în care publicul va folosi ochelari de realitate augmentată sau virtuală pentru a interacționa, a lucra sau a se distra.

Dar construcția sa s-a tradus până acum în investiții de zeci de miliarde de dolari în filiala Facebook Reality Labs. Și aici, pierderile  se ridică la 3,3 miliarde de dolari în al patrulea trimestru al anului trecut.

“Există multă incertidudine în jurul acestor investiții”, a mai remarcat Williamson. „Meta va experimenta fără îndoială reclame și comerț electronic în aplicațiile sale Metaverse anul acesta, dar aceste eforturi vor fi foarte experimentale și este puțin probabil să aibă ca rezultat venituri mari pe termen scurt.”

Încrederea investitorilor este afectată și de eșecul major al Diem, proiectul de monedă digitală lansat de Zuckerberg în 2019 pentru a oferi o nouă metodă de plată în afara circuitelor bancare tradiționale, care nu a putut convinge autoritățile de reglementare din SUA și Europa.

Acum, Asociația Diem poartă discuții cu o bancă din California pentru a-și vinde activele, în jur de 200 de milioane de dolari, ca

author avatar
Radu Jacotă Redactor
324 afisari
Zenville

Ultimele știri

proger