AcasăTEHNOLOGIEActualizarea de la distanță. Buba mașinilor inteligente: sunt neterminate

Actualizarea de la distanță. Buba mașinilor inteligente: sunt neterminate

Actualizările de la distanță ale vehiculelor vor deveni din ce în ce mai frecvente de-a lungul anilor. Vor face posibilă corectarea defecțiunilor și îmbunătățirea performanțelor. Dar primele rapoarte au arătat că remediile au fost mai rele decât bolile!

Zilele în care mecanicul regla sincronizarea carburatorului după ureche au apus de mult. Una dintre modalitățile de întreținere a unui vehicul este apăsarea unui buton pentru a iniția o actualizare OTA (over-the-air), care se face de la distanță și prin intermediul unui computer.

Desigur, acțiunile OTA nu vor înlocui niciodată anumite intervenții fizice asupra unui automobil: anvelopele și plăcuțele de frână nu au fost încă schimbate prin telepatie! Dar, pe măsură ce mașinile devin din ce în ce mai “inteligente”, multe acțiuni corective sunt posibile prin software.

Tesla este marca care le folosește cel mai mult: vehiculele sale sunt capabile să efectueze o „prediagnosticare a reparației”. Atunci când o Tesla intră într-un atelier, operatorul știe deja ce se întâmplă. Probabil că a comandat piesele necesare pentru a repara mașina.

Cel puțin în teorie, deoarece disponibilitatea pieselor de schimb rămâne un punct negru pentru marca americană, care produce masiv în China.

Cu toate acestea, potrivit NHTSA (mai mult sau mai puțin echivalentul Siguranței Rutiere din Statele Unite), din cele 19 campanii de rechemare în service care au vizat automobilele Tesla între 1 ianuarie 2020 și februarie 2022, șapte dintre ele au putut fi efectuate de la distanță datorită OTA.

BMW a început să dialogheze de la distanță cu vehiculele sale în 2019: „Este posibil să se intervină asupra a tot: cartografia, ajutoarele de conducere. Putem adăuga mici funcții, putem corecta probleme, pe scurt, nu există nicio limită”, observă Olivier Dufieux, inginer în cadrul departamentului de servicii pentru clienți al companiei germane în Franța.

Toate modelele produse de BMW începând cu 2016 pot primi actualizări de la distanță. Același lucru se va întâmpla și în cazul Mini-urilor din 2023.

Se așteaptă ca actualizările și alte acțiuni de întreținere la distanță să se extindă semnificativ în lunile următoare. Mercedes a început în urmă cu doar un an cu lansarea sedanului său electric EQS.

Înainte de vară, Volvo a declarat că 190.000 de clienți ai celor mai recente modele din 34 de țări ar putea beneficia deja de astfel de actualizări, fie că este vorba de optimizarea gestionării energiei (modele 100% electrice) sau de infotainment.

La Volkswagen, începând cu modelele din 2020, sistemele GPS și de informații despre trafic vor fi actualizate în timp real prin OTA, în timp ce lansarea celor mai recente modele electrice ID ar trebui să deschidă noi posibilități pentru marcă.

Abuzul de tehnologie

Însă entuziasmul pentru OTA nu este neapărat împărtășit de Adac, puternicul club auto al Germaniei: „Pericolul actualizărilor OTA constă în faptul că producătorii pot fi tentați să pună în vânzare un automobil a cărui dezvoltare nu este încă finalizată și să elimine în secret orice eroare de software în timp”.

În 2018, 16% dintre rechemări au fost cauzate de software defectuos, o cifră care „ar putea crește”, afirmă Adac, solicitând, de asemenea, acțiuni gratuite de OTA „pentru primii zece sau cincisprezece ani” de la punerea în service a vehiculului.

La Tesla, erorile cauzate de actualizări nu par să fie rare: faruri care se aprind la zgomote, avertismente ale camerelor de luat vederi că sunt obstrucționate când nu sunt, ștergătoare de parbriz care încep să funcționeze în plin soare. Și alte mărci se confruntă cu probleme – Jaguar și Volvo, potrivit Automobile Magazine.

Șoferul unui XC60 a fost nevoit să aștepte două ore după ce a validat din greșeală o cerere de actualizare afișată pe ecran. Iar un dealer Renault a fost nevoit să amâne livrarea unui model Captur E-tech care „își cerea OTA”.

 

author avatar
Radu Jacotă
247 afisari

2 COMENTARII

  1. Practic daca io iti dau TOTI banii pe care mi-i ceri pe masina, de ce p00la mea nu mi-o dai GATA terminata, la ce ca-cat mai am nevoie de actualizari ?

Comments are closed.

Zenville

Ultimele știri

proger