AcasăȘTIRI EXTERNEVor putea supraviețui rușii fără Big Mac-uri?

Vor putea supraviețui rușii fără Big Mac-uri?

De la Apple la blugi Levi’s, multe multinaționale americane au decis să-și suspende activitățile în Rusia după ce armata lui Vladimir Putin a invadat Ucraina. Dar câteva companii aleg încă să rămână în țară, în ciuda riscurilor la adresa reputației lor.

Pe rețelele de socializare au apărut cuvintele cheie #BoycottMcDonalds sau #BoycottPepsi.

Șeful fondului de pensii din statul New York a trimis scrisori șefilor acestor multinaționale, precum și producătorului de biscuiți Mondelez, grupurilor de cosmetice Estee Lauder și Coty sau chiar casei de brokeraj Bunge.

Aceste companii „trebuie să se întrebe dacă merită riscul de a face afaceri în Rusia în această perioadă extraordinar de volatilă”.

Starbucks susține că cele aproximativ 130 de cafenele din Rusia aparțin unui conglomerat din Kuweit și s-a angajat să doneze orice contribuție a afacerii sale la efortul umanitar din Ucraina.

Yum!Brands  subliniază, de asemenea, că cele aproximativ 1.000 de restaurante KFC și 50 de locații Pizza Hut sunt aproape toate deținute și operate independent sub licență sau franciză. Luni seara, corporația a  anunțat că își suspendă investițiile în Rusia în timp ce „evaluează toate opțiunile suplimentare”.

Unele grupuri pot avea motive legitime să rămână, notează mai mulți experți în etică și strategie de comunicare intervievați de AFP. „Există riscuri serioase împotriva occidentalilor în prezent în Rusia și aceste companii trebuie să facă tot ce le stă în putință pentru a repatria acești oameni”, a spus Richard Painter, profesor la Universitatea din Minnesota.

“Unele companii pot fi ezitante pentru că își închipuie că pot juca un rol de intermediar între părți sau pentru că produc bunuri esențiale în Rusia”, remarcă, la rândul său, Tim Fort, profesor de etică în afaceri la Universitatea din Indiana.

Iar o companie la fel de cunoscută precum McDonald’s poate avea o influență reală în Rusia într-un moment în care discursul oficial de la Kremlin minimizează amploarea conflictului din Ucraina și populația aproape că nu are acces la alte canale de informare.

Pe 31 ianuarie 1990, primul McDonald’s din Rusia şi-a deschis porţile la Moscova: coada la intrare măsura peste 5000 de oameni.

„Rușii vor putea supraviețui fără Big Mac-uri, dar în cea mai mare parte se vor întreba de ce se închide McDonald’s, se vor întreba ce se întâmplă cu adevărat”, explică Fort.

Pentru Mark Hass, specialist în comunicații la Universitatea de Stat din Arizona, “interesele economice ale companiilor care au ales până acum să nu părăsească Rusia probabil încă depășesc riscurile reputaționale”.

Cu toate acestea, „dacă social media începe să te identifice ca fiind o companie dispusă să facă afaceri cu un autocrat care ucide mii de oameni în Ucraina, atunci problema capătă o altă dimensiune și poate afecta afacerea ta mult dincolo de Rusia”.

author avatar
Radu Jacotă Redactor
480 afisari
Zenville

Ultimele știri

proger