AcasăȘTIRI EXTERNEViitorul mașinilor electrice, la mâna Comisiei Europene / Decizia care poate răsturna...

Viitorul mașinilor electrice, la mâna Comisiei Europene / Decizia care poate răsturna totul

Viitorul mașinilor electrice, la mâna Comisiei Europene / Decizia care poate răsturna totul / Foto: printscreen

Comisia Europeană va decide în curând dacă va clasifica litiul ca substanță chimică toxică – provocând o adevărată panică în rândul producătorilor de baterii și de materii prime, care susțin că acest lucru va împiedica tranziția blocului european către energia verde.

Comitetul de evaluare a riscurilor al Agenției Europene pentru Produse Chimice (ECHA) dorește ca trei săruri de litiu să fie clasificate ca „substanțe cunoscute ca fiind toxice pentru reproducerea umană”. Acesta susține că acestea pot afecta fertilitatea sau fetușii și ar putea dăuna copiilor alăptați la sân. Există însă o problemă: UE mizează pe aceste substanțe pentru tranziția ecologică.

Îngrijorarea actorilor din industrie

Aplicarea unei astfel de etichete pe aceste săruri – esențiale pentru bateriile utilizate la mașinile electrice – riscă să afecteze industria, să crească costurile de producție și să îndepărteze investitorii din blocul comunitar, susțin grupurile industriale. Acum este de competența Comisiei să declare dacă aceste substanțe merită sau nu noua clasificare.

Viitoarea decizie este „cea mai mare îngrijorare” a companiei americane de produse chimice Albemarle, a declarat Ellen Lenny-Pessagno, vicepreședintele său global pentru afaceri guvernamentale și comunitare. Fiind unul dintre cei mai mari producători de litiu din lume, compania se gândește în prezent la o fabrică de conversie a litiului în bloc.

Deși această măsură nu ar interzice substanțele, care sunt utilizate și în industria sticlei, a construcțiilor și în industria farmaceutică, companiile vor suporta costuri mai mari din cauza unor reguli mai stricte de etichetare și prelucrare a produselor. Agenția pentru sănătate și siguranță din Franța – care a propus clasificarea – adaugă că aceasta ar putea „duce, în cele din urmă, la un cadru de reglementare mai restrictiv pentru utilizarea lor în Europa”, scrie Politico.

Grupurile industriale profită de importanța substanțelor pentru îndeplinirea ambițiilor UE în materie de climă pentru a face presiuni împotriva clasificării lor.

„Aceasta este o decizie care contravine în mod clar îndeplinirii de către Uniunea Europeană a obiectivelor climatice ambițioase pentru 2030 și 2050”, a declarat Giorgio Corbetta, directorul pentru afaceri europene al grupului de lobby industrial Eurobat.

De asemenea, aceasta contrazice ambiția UE de a reduce dependența față de țările terțe în ceea ce privește materiile prime, susține industria. O astfel de clasificare ar împiedica Europa să devină independentă din punct de vedere strategic pentru a-și produce propriile baterii, a declarat Claude Chanson, directorul general al grupului de lobby pentru Recharge.

Toxic sau nu?

Industria consideră că dovezile luate în considerare de comisie sunt prea puțin solide și depășite pentru a justifica o astfel de clasificare.

Comitetul nu a evaluat corect fiabilitatea și ponderea studiilor existente, a spus Chanson. Studiile care nu au demonstrat nicio legătură între cele trei săruri de litiu și daunele aduse fertilității sau fetușilor nu au primit suficientă atenție, a spus el – și a evidențiat un studiu publicat în 2016 pe care îl evaluează ca fiind „foarte puternic”.

ONG-urile ecologiste nu sunt convinse de reacția industriei. Natacha Cingotti de la Alianța pentru Sănătate și Mediu – o coaliție de peste 70 de asociații medicale și de mediu – a declarat că dovezile și raționamentul din spatele clasificării sunt „incontestabile”.

Comitetul ECHA recunoaște că unele dintre studiile epidemiologice umane disponibile sunt considerate „de calitate variabilă”, dar altele „sunt considerate bine efectuate”.

 

author avatar
Tudor Borcea
1.812 afisari

7 COMENTARII

  1. BA ESTE CHIAR „FOARTE TOXIC”, NU „TOXIC”.

    „Electricele” ăstea sunt mult mai periculoase ca benzinarele, ca să nu mai spun de tigăile pe motorină.

  2. Se prea poate. Pt unii a fost de așteptat din momnet ce marii producători s-au deranjat puțin cu bulectricele lăsînd un necunoscut, Tesla, să ia caimacul. Și, dacă va fi așa, șuturile-n cur.

  3. Vai…stingeti luminile, sa consume masinile electrice!
    Marea ” ecologizare”, renunta la petrol si consuma carbune….canci gaze !

  4. Politbiuro-ul ue e alcătuit din tembeli care se tot pronunță în tot felul de chestii pe care de regulă, nu le cunosc. Așa primesc ordin de la reptile.

    • …reptile, a se citi eminențele cenușii din borcanul de la Bruxelles.
      Să nu uităm că dintre ele au făcut parte, printre alții, jiji și eba.

  5. Când o să crească numărul de „scule” d-astea electrice, care iau foc pe stradă din senin, sau sunt rechemate pe șest in reprezentanțe, dragostea nebună după ele, va fi asimptotic descendentă spre – infinit. Răbdare, că vine și vremea când lumea va tânji după „termice”, dar va fi prea târziu.

Comments are closed.

Zenville

Ultimele știri

proger