AcasăȘTIRI EXTERNEValul „eco” lovește ca pe vremea lui Ceaușescu. Bogații, luați de guler...

Valul „eco” lovește ca pe vremea lui Ceaușescu. Bogații, luați de guler din avioane private și trimiși în transportul în comun

Valul „eco” lovește ca pe vremea lui Ceaușescu. Bogații, luați de guler din avioane și trimiși în transportul în comun

Vederea milionarilor  care se plimbă prin Franța cu avioane private a stârnit critici pe rețelele de socializare, iar politicienii au prins momentul pentru a-i acuza pe bogați că subminează efortul de combatere a schimbărilor climatice. Franța este principala aglomerație de avione private din UE.

Ministrul francez delegat pentru transporturi, Clément Beaune, dorește ca, la summitul din octombrie, miniștrii transporturilor din UE să reglementeze emisiile de CO2 provenite de la avioanele private. „Există anumite comportamente care nu mai sunt acceptabile”, a declarat el.

Cinci călătorii în 12 ore

Liderul Partidului Verzilor, Julien Bayou, a declarat săptămâna trecută că va prezenta în septembrie o propunere legislativă care să interzică astfel de zboruri, deși acest lucru este prea tare pentru Beaune, care susține că o parte din aviația privată este o „activitate comercială importantă”.

Este o reacție la conturile de pe rețelele de socializare care urmăresc utilizarea avioanelor de către jet-set-ul francez. Unul dintre acestea, site-ul de Twitter I Fly Bernard, numit după Bernard Arnault, directorul general al gigantului de lux LVMH, urmărește unde zboară bogații, scrie Politico. De exemplu, a constatat că Vincent Bolloré, directorul general al companiei multinaționale de transport, logistică și comunicare Bolloré, a făcut cinci călătorii în puțin peste 12 ore, pe 8 august, între Paris, Palermo, Nisa și Toulon.

UE sprijină jet-urile private

Justificarea comercială tradițională a zborurilor  scurte este că acestea sunt mai eficiente decât să îi facă pe directorii de companii și alte VIP-uri ocupate să aștepte avioanele și trenurile programate în mod normal.

Chiar și UE sprijină utilizarea unor avioane private. Anul trecut, Bruxelles a majorat bugetul pentru avioane private pe patru ani cu 26%, ajungând la 13,5 milioane de euro. Dar într-o perioadă de inflație în creștere, de îngrijorări economice și de preocupări legate de schimbările climatice, astfel de zboruri au puțini apărători.

De 50 de ori mai poluante decât trenurile

Transport & Environment, un ONG care se ocupă de mobilitate curată, a constatat într-un raport de anul trecut că avioanele private sunt de cinci până la 14 ori mai poluante decât avioanele comerciale per pasager și de 50 de ori mai poluante decât trenurile.

ONG-ul vrea să interzică până în 2030 călătoriile scurte cu avioanele alimentate cu combustibili fosili. Acesta susține că acest lucru ar stimula cererea de tehnologii curate, cum ar fi e-kerosenul – obținut prin combinarea hidrogenului și a dioxidului de carbon.

„Taxarea punitivă a avioanelor private este singura modalitate prin care putem răspunde pentru impactul lor disproporționat asupra climei”, a declarat Jo Dardenne, directorul pentru aviație al T&E. „Guvernele ar trebui să introducă o taxă pe bilet și pe combustibil, scalată în funcție de distanța de zbor și de greutatea aeronavei”.

De asemenea, raportul a constatat că, cu excepția Elveției, avioanele private nu sunt impozitate în majoritatea națiunilor europene. Tariful pentru biletele de avion privat din Elveția valorează între 500 și 5.000 de euro – bani care, potrivit ecologiștilor, ar putea finanța noi tehnologii, cum ar fi combustibilii sustenabili pentru aviație.

Franța este punctul de atracție al UE în ceea ce privește avioanele private. În 2019, o zecime din toate zborurile cu plecare din Franța au fost private, dintre care jumătate au călătorit mai puțin de 500 de kilometri.

Pachetul climatic „Fit for 55” mai așteaptă

Pachetul climatic „Fit for 55” al UE include deja unele măsuri propuse care vor afecta utilizarea avioanelor private, cum ar fi o taxă pe kerosen pentru avioane, dar acest dosar este încă în curs de soluționare în instituțiile UE. De asemenea, orice modificare fiscală are nevoie de sprijinul unanim al tuturor țărilor membre.

Efortul francez beneficiază de un anumit sprijin din partea Belgiei, unde ministrul mobilității din cadrul Partidului Verzilor, Georges Gilkinet, a declarat vineri că majoritatea călătoriilor cu avioane private sunt „greu de justificat”.

Dar nu există prea mult entuziasm în altă parte. „Nu se află pe radarul nostru”, a declarat un oficial dintr-o altă țară din UE cu un număr mare de utilizatori de avioane private.

Agitația din Franța face parte dintr-un atac mai amplu asupra zborurilor scurte. Anul trecut, guvernul a adoptat o lege care interzice zborurile pe distanțe scurte în cazul în care există o alternativă feroviară care durează două ore și jumătate sau mai puțin, deși această lege se aplică doar avioanelor comerciale, nu și avioanelor private.

Comisia Europeană analizează în prezent această propunere, dar afirmă că „nu ia poziție cu privire la măsura în sine, al cărei obiectiv îl susține în principiu”.

author avatar
Tudor Borcea
610 afisari

6 COMENTARII

  1. Chiar își imaginează cineva, ca un bily Ghețu, swab sau alți mahari se vor confirma normelor ecologice, nu ei vor folosi din plin resursele, doar ție îți vor impune restricții, după restricții prin cozile de topor trădătoare

  2. Geniul roman inventatorul si inginerul aerodinamic Hoanda a descoperit metode si mai rapide de transport prin vid.

Comments are closed.

Zenville

Ultimele știri

proger