AcasăȘTIRI EXTERNEUndă verde pentru noul avion de luptă al UE. Proiectul New Generation...

Undă verde pentru noul avion de luptă al UE. Proiectul New Generation Fighter

Undă verde pentru noul avion de luptă al UE. Proiectul New Generation Fighter

Franța, Germania și Spania au ajuns la un acord „general” cu privire la SCAF, Sistemul de Luptă Aerian al Viitorului (FCAS/SCAF), în centrul căruia se va afla noul avion de luptă de generație 6.

După ce industriașii implicați în programul SCAF au ajuns în cele din urmă la un acord cu privire la partajarea sarcinilor și a problemelor de proprietate industrială, este acum de competența statelor în cauză, și anume Franța, Germania și Spania, să valideze propunerile tehnice și financiare care le-au fost prezentate.

Și asta pentru a putea lansa faza 1B a proiectului, care deschide calea dezvoltării unui demonstrator.

În mod ideal, acest acord ar fi trebuit să fie încheiat înainte de 1 mai. Acesta a fost termenul stabilit pe 20 aprilie de ministrul francez al forțelor armate, Florence Parly. Cu toate acestea, nu a fost cazul. O purtătoare de cuvânt a ministerului german al Apărării a dat motivul. „Nu s-a ajuns încă la un acord privind utilizarea drepturilor de proprietate intelectuală. Pentru Germania, accesul nerestricționat la cercetarea finanțată în comun este de cea mai mare importanță ”, a declarat ea pentru Reuters, la 1 mai.

Acest lucru a fost confirmat de Florence Parly în timpul unei audieri în Adunarea Națională, trei zile mai târziu.

Un demonstrator pregătit pentru 2026

Faza 1B „se referă la pregătirea unui demonstrator care va trebui să zboare din 2026/2027. În acest scop, producătorii ne-au oferit propuneri (…) pentru toate cele șapte domenii de lucru”, spus Parly. „Astăzi continuă discuțiile în principal cu privire la clauzele pentru protecția și partajarea proprietății industriale. Nu vă pot spune mai multe”, le-a spus ea parlamentarilor.

Cu toate acestea, la câteva ore după audierea doamnei Parly, o sursă germană „apropiată de această chestiune” a declarat pentru Reuters că cele trei state au „ajuns la un acord general cu privire la următoarele etape de dezvoltare” ale SCAF. Dar, a priori, fără a fi rezolvat definitiv detaliile care pun probleme.

„Participanții la program vor stabili o listă a drepturilor de proprietate intelectuală pentru viitoarele avioane de luptă europene până la jumătatea lunii mai”, a spus sursa. „Lista va indica drepturile deschise tuturor și celor care vor rămâne în cadrul companiilor în cauză”, a adăugat ea. Prin urmare, rămâne să se stabilească această listă în termen de zece zile.

Un sistem de sisteme

Întrucât SCAF este un sistem de sisteme, are șapte domenii de lucru, așa cum a reamintit ministrul francez deputaților. Primul se referă la New Generation Fighter (NGF), avionul de luptă care va fi în centru.

Și trebuie dezvoltat de Dassault Aviation (Franța), numit principal contractor, precum și de Airbus Germany și Airbus Spain. Potrivit comentariilor raportate de Reuters, se înțelege că lista drepturilor de proprietate intelectuală se referă la acesta din urmă.

Odată finalizat, acest acord inter-statal va trebui în continuare să fie examinat de către comisia de finanțe a Bundestag (camera inferioară a Parlamentului german), la care se face referire în mod sistematic de îndată ce este în joc o investiție de peste 25 de milioane de euro.

În februarie 2020, când a fost vorba de lansarea fazei 1A a proiectului, deputații germani acordaseră verde, stabilind în același timp mai multe condiții și cerând garanții pentru protejarea intereselor industriașilor din Germania.

În orice caz, este imperativ ca toate semnalele să fie pe verde pentru a lansa faza 1B a SCAF până în vară, adică înainte de următoarele alegeri federale germane, al căror rezultat ar putea pune probleme.

author avatar
Tudor Borcea