AcasăȘTIRI EXTERNEUn colos al aviației pune lacătul. O pagină din istoria țării se...

Un colos al aviației pune lacătul. O pagină din istoria țării se întoarce

Un colos al aviației pune lacătul. O pagină din istoria țării se întoarce

Aflată în faliment, emblematica companie aeriană Alitalia dispare, vineri, 15 octombrie, după aproape 75 de ani de activitate. Ștafeta va fi preluată de Italia Trasporto Aereo (ITA), noua companie aeriană publică, cu ambiții mai mici.

Joi, 14 octombrie, în jurul orei 23:00, zborul AZ 1586 Alitalia din orașul Cagliari din Sardinia va ateriza pentru ultima dată pe asfaltul pistei aeroportului Fiumicino din Roma. La bord: ultimii pasageri ai unei companii aeriene legendare care, timp de aproape 75 de ani, a fost un simbol al Italiei.

Papa Francisc și-a luat rămas bun

Astăzi, condusă la faliment de deficitele istorice, compania trebuie să oprească definitiv motoarele.O pagină din istoria Italiei se va întoarce astfel, dar anunțul decesului companiei a stârnit, atât pe stradă, cât și pe rețelele de socializare, reacții amestecate.

În urmă cu o lună, Papa Francisc a trebuit să-și ia rămas bun de la avioanele companiei italiene care, timp de aproape 60 de ani, au transportat urmași ai Sfântului Petru în cursul a sute de zboruri pontificale: de la vizita lui Paul al VI-lea în Israel, în anii 1960 până la ultima călătorie a Sfântului Părinte în Slovacia, în septembrie.

„A înghițit banii țării”, destul!

Dar, la ora căderii cortinei, nu toți italienii au lacrimi în ochi. Mulți sunt ușurați să vadă condamnat definitiv acest „puț fără fund” care, de ani de zile, „a înghițit banii țării”, au postat unii pe Twitter. Adică aproape 13 miliarde de euro în mai puțin de 50 de ani, plătiți de stat, a calculat Corriere della Serra.

După o decolare spectaculoasă în Italia postbelică până în anii 1980 (Alitalia, care a fost numărul 3 al companiilor europene în spatele Lufthansa și British Airways, transporta 10 milioane de pasageri pe an), compania publică, acuzând liberalizarea transportului aerian, cunoaște primele turbulențe.

Privatizarea nu a schimbat nimic

Din anii 1990, „odată cu deschiderea către concurență a sectorului, Alitalia nu a știut să înțeleagă cum funcționează piața. De exemplu, nu știa cum să investească pe rute pe distanțe lungi și compania a început să piardă bani (…) La aceasta s-a adăugat creșterea treptată a low-costului, rezumă Andrea Giuricin, cercetător la Istituto Leoni Bruno și specialist în transportul aerian.

La aceasta s-au adăugat eșecuri economice majore, cum ar fi căsătoria eșuată cu gigantul olandez KLM, apoi veto-ul lui Berlusconi la preluarea grupului de către AirFrance. Privatizarea nu va reuși să încetinească hemoragia financiară, dimpotrivă: la începutul anului 2017, când pierdea 100 de milioane de euro pe lună, Alitalia este plasată sub tutela specială a administrației publice, de unde nu a mai ieșit niciodată până la excluderea sa definitivă, joi.

Vineri, ștafeta va fi preluată de Italia Trasporto Aereo (ITA), noua companie aeriană publică născută din cenușa Alitalia, dar cu ambiții restrânse. Finanțată cu 700 de milioane de euro de Roma, noua companie nu a putut păstra decât 2.700 de angajați din cei 11.000 ai Alitalia, scrie Le Point.

Startul promite să fie „foarte complicat”, prezice deja analistul Andrea Giuricin. „Comparativ cu Alitalia, ITA este o companie mult mai mică, care cu greu va putea concura cu marii operatori europeni precum KLM, Air France sau British Airways (…) Și pe piața internă, cu un low-cost deja foarte puternic și foarte agresiv, cu prețuri imposibil de concurat, cred că a ajuns prea târziu”.

author avatar
Tudor Borcea
621 afisari

1 COMENTARIU

  1. Cam ca Tarom-ul nostru. Cum naiba că doar unde sunt putori bugetare treaba merge prost?

Comments are closed.

Zenville

Ultimele știri

proger