Compania nucleară rusă Rosatom, înființată prin decret de Vladimir Putin, a ironizat problemele cu care se confruntă navigația mondială din cauza blocării Canalului Suez și a profitat de ocazie pentru a pomova avantajele navigării pe ruta maritimă a Nordului, între Asia și Europa.
Blocarea unei rute maritime strategice poate avea efecte din cele mai nefaste. Blocarea Canalului Suez de mai bine de o săptămână, după ce uriașul transcontainer Ever Given s-a pus de-a curmezișul, din motive destul de neclare, este un exemplu în acest sens, în prim plan cu creșterea prețului petrolului, generată de acest „dop” de 400 de metri lungime, care a fost readus, luni, pe linia de plutire.
Cazul seamănă bizar cu cel al navei ucrainene Rostok care a eșuat, în 1991, pe brațul Sulina, blocând calea navigabilă și generând pierderi de zeci de milioane de dolari pentru statul român.
Eșuarea navei Rostok, din motive și ele neclare, a fost considerată de mulți un act premeditat în favoarea începerii lucrărilor pe ruta alternativă canalului Sulina, canalul Bâstroe care face legătura între Dunăre și Marea Neagră.
Din accident, Moscova vede un câștig pe termen lung
Rusia, în calitate de cel mai mare exportator de produse petroliere prin Canalul Suez, a fost și ea afectată. În medie, Rusia expediază 546.000 de barili de petrol prin canal, potrivit firmei de analiză energetică Vortexa. Aceasta reprezintă aproximativ 5% din producția totală de petrol din Rusia, cu o valoare de piață de aproape 35 de milioane de dolari.
Sunt șase petroliere care au plecat din porturile rusești și care se află blocate în aglomerarea maritimă din zona Canalului Suez. Alte nave rusești goale au fost blocate în călătoria de întoarcere, între care cel puțin trei nave transportatoare de gaz lichefiat ale companiei Novatek.
Dar Moscova speră că poate transforma accidentul de pe Canalul Suez într-un câștig pe termen lung.
Ruta arctică a Nordului, prioritatea lui Putin
Oficialii au început deja să promoveze în mod activ ruta maritimă a Nordului a Rusiei (NSR) – o rută maritimă alternativă Europa-Asia care traversează Arctica. Traseul reduce distanțele de călătorie între China și Europa cu 40%. Dar, dacă traficul a crescut în ultimii ani, nu s-a dovedit (încă) că această rută ar fi un competitor pentru Canalul Suez.
Cu toate acestea, accidentul de pe Canalul Suez ar putea schimba acest lucru și Rusia profită de ocazie pentru a promova dezvoltarea unei noi infrastructuri pentru traseul arctic.
10% din comerțul mondial este direcționat prin Canalul Suez, lung de 193 de kilometri, conectând Marea Roșie la Marea Mediterană. De marți, după blocarea canalului, cresc temerile privind creșterea prețului petrolului și privind dependența industriei europene de livrarea la timp a pieselor produse în Asia.
La noi, aveți loc mai mult de ghidușii
La Moscova, compania Rosatom, care gestionează flota rusă de spărgătoare de gheață cu propulsie nucleară, a publicat recent mai multe tweet-uri care enumerau motive favorabile pentru care se transportul maritim global ar trebui să se orienteze spre nord, în căutarea unei alternative la ruta Canalului Suez.
„Ați putea rămâne blocați pe Canalul Suez zile întregi”, se arată într-o postare a Rosatom.
Sau: „Ruta maritimă a Nordului oferă mult mai mult spațiu dacă doriți să folosiți navele voastre uriașe pentru a «desena imagini speciale»”, Rosatom făcând legătura cu un articol care arată ciudata traiectorie, „în formă de penis”, a transcontainerului Ever Given, în Marea Roșie, înainte de a intra pe Canalul Suez, scrie The Barents Observer.
Să dezvoltăm căi aternative
Pentru Moscova, transportul maritim arctic este esențial pentru dezvoltarea industrială din nordul îndepărtat al Siberiei, care este văzut ca jucând un rol important în economia viitoare a țării.
„Evident, este nevoie să ne gândim cum să gestionăm eficient riscurile de transport și să dezvoltăm rute alternative către Canalul Suez, în primul rând ruta maritimă a Nordului”, a declarat ambasadorul itinerant al Rusiei Nikolai Korchunov pentru agenția de știri Interfax.
Schimbările climatice s-ar putea dovedi a fi un factor cheie în viabilitatea NSR ca alternativă – cu temperaturi mai ridicate, creșterea numărului de zile în care navele pot traversa ruta fără a fi nevoie să fie însoțite de spărgătoare de gheață, scumpe și lente.
Restablirea legăturilor energetice cu Europa
„Accidentul de la Suez este un punct pozitiv net pentru eforturile Rusiei de a extinde rutele directe de gazoducturi către Europa, în special pentru gaze și de a promova ruta maritimă a Nordului”, a declarat Chris Weafer, fondatorul Macro Advisory, pentru Moscow Times.
O victorie mai mare pentru Rusia decât NSR ar putea fi posibilitatea ca incidentul de pe Canalul Suez să o ajute să restabilească legăturile energetice cu Europa.
În ciuda argumentelor geopolitice și a controversei privind gazoductul Nord Stream 2, Moscova se bucură de reputația sa de furnizor de încredere de petrol și gaze pe piețele europene. Rusia reprezintă mai mult de 40% din importurile europene de gaze și 27% din petrolul său, potrivit statisticilor oficiale ale UE.
Pe fondul unei întârzieri majore în livrările din Orientul Mijlociu, acest lucru ar putea ajuta Rusia să-și crească vânzările depetrol și gaze către Europa.
Dar, potrivit lui Chris Weafer, „Un accident nu va schimba rutele comerciale. Accidentele se pot întâmpla oriunde și oricând”.