AcasăȘTIRI EXTERNEUltimul zbor pentru cel mai mare avion de linie din istorie

Ultimul zbor pentru cel mai mare avion de linie din istorie

Ultimul zbor pentru cel mai mare avion de linie din istorie

Ultimul Airbus A380 construit, cel mai mare avion de linie construit vreodată, a făcut pe cer o traiectorie în firmă de inimă, inainte de a fi livrat către Emirates, compania aeriană din Dubai. Fabricantul din Toulouse, Franța, a decis să oprească producția acestui avion.

La 14 de la lansarea primului model, ultimul A380 construit de Airbus la Toulouse a zburat deasupra Germaniei, la Hamburg, în formă de inimă, un mesaj de adio înainte să fie livrat companiei Emirates spână la sfârșitul anului sau începutul lui 2022.

Calități care au devenit defecte

Un bun rămas bun, lung de 200 de kilometri, pe care site-ul Flightradar 24 nu a omis să-l transmit. Acest zbor marchează sfârșitul producției și istoriei acestei aeronave legendare, lansate la mijlocul anilor 1990, prezentată publicului în 2005 și trimisă în aer doi ani mai târziu.

Conceput pentru a concura cu Boeing și faimosul său 747 pe piața avioanelor de mare capacitate, A380 a devenit cel mai mare avion civil de pasageri construit vreodată. O aeronavă emblematică imaginată într-un moment în care numărul de pasageri exploda și aeroporturile erau saturate. O perioadă în care prețurile combustibililor nu erau atât de mari și preocupările de mediu nu erau văzute ca o urgență.

Acest aparat a fost astfel conceput pentru a găzdui aproximativ 800 de pasageri pe două etaje (550 m² de spațiu în cabină) și pentru a putea lega New York de Hong Kong fără escală, adică 15.400 de kilometri.

Dar vremurile s-au schimbat. Iar punctele forte ale acestui cvadrimotor, apreciate de pasageri, au devenit un handicap. Acest uriaș al cerului s-a dovedit rapid că nu este suficient de „profitabil” pentru companiile aeriene, deoarece era greu de umplut la capacitate maximă și prea lacom în kerosen. La capacitate maximă, însă, a reprezentat cea mai scăzută rată de emisii de CO2 per pasager și pe kilometru.Criza economică din 2008, care a lovit puternic companiile aeriene, a fost prima lovitură. Mai mic și mai ușor de umplut, Boeing B777-300ER a fost preferat treptat. Comenzile au devenit mai rare iar întârzierile de livrare nu au făcut decât să înrăutățească situație pentru A380.

251 de exemplare, jumătate sunt de la Emirates

Chiar Emirates, cel mai mare proprietar de A380 din lume, căreia aeronava îi datora supraviețuirea, a ajuns să anuleze achiziția a 39 de avioane în urmă cu doi ani, scrie Ouest-France.

Un eșec care a doborât gigantul aerului și a determinat Airbus să anunțe oprirea definitivă a producției în februarie 2019, cu doi ani și jumătate înainte de data programată. În cele din urmă, au fost produse aproximativ 251 de exemplare ale acestui model, departe de previziunile glorioase anunțate.

Covid-19 a dat lovitura de grație pentru acest model, companiile au decis să reducă numărul de zboruri sau chiar să renunțe la utilizarea lui A 380, cum este cazul Air France și Lufthansa.

Sfârșitul unei ere dar care nu va împiedica cele mai recente modele să zboare pe cerul lumii întregi încă câțiva ani

author avatar
Tudor Borcea