AcasăȘTIRI EXTERNETurism european: autostrăzile Spaniei – gratuit, vignete sau taxe?

Turism european: autostrăzile Spaniei – gratuit, vignete sau taxe?

Dezbaterea agită Spania, unde guvernul vrea să revizuiască finanțarea a 12.000 km de autostrăzi, după ce a făcut provizoriu mai multe secțiuni gratuite la sfârșitul concesiunii.

„Nu te opri!” De la 1 septembrie, acesta este mesajul care a fost afișat în fața mai multor bariere de taxare din Catalonia, în special pe autostrada AP-7 dintre frontiera franceză și Barcelona, extrem de populară printre turiștii europeni.

Odată cu expirarea contractelor de concesiune deținute de filialele grupului Abertis, guvernul premierului socialist Pedro Sánchez a preluat de facto porțiunile în cauză în sânul statului.

Ce beneficii au șoferii

Această decizie, care acoperă patru secțiuni și aproape 500 de km de autostradă, „va permite o economie de 750 de milioane de euro pe an pentru utilizatori”, a declarat ministrul Transporturilor, Raquel Sánchez.

În țară (unde, în total, aproape 85% din autostrăzi sunt în prezent libere de taxe), două secțiuni au fost deja eliberate în 2020, precedate de alte trei în 2018. În trei ani, 1.029 de kilometri de autostrăzi au fost finalizați și trecuți la privat la public, pentru un câștig estimat de 1,4 miliarde de euro pentru șoferi.

Aceste decizii corespund unui angajament din partea guvernului: când a ajuns la putere în 2018, Pedro Sánchez a promis că nu va prelungi concesiunile care expiră, pentru a revizui modelul autostrăzii spaniole, marcat de puternice disparități.

Subiect sensibil

Cu toate acestea, gratuitatea nu ar trebui să dureze. „Ce ne dorim este un sistem de plată pe utilizare”, a asigurat Sánchez, promițând un sistem „echitabil, echilibrat și durabil”, „omogen teritorial” și „care nu trezește resentimente”.

„Sistemul de concesiune, introdus în perioadele 1967-1975 și 1996-2006, a favorizat dezvoltarea economică, dar a generat neînțelegere în rândul cetățenilor, de la un capăt la altul al țării”, a explicat pentru Boursorama economista Maria Baeza, profesor la Universitatea din Granada.

Din acest motiv, revizuirea dorită de Madrid este un subiect sensibil. Întreținerea autostrăzilor are un cost ridicat, de ordinul a 80.000 de euro anual pe km. Un cost dificil de asumat de către stat, având în vedere nivelul datoriei publice spaniole (122,1% din PIB).

Opțiuni de taxare

În planul său de stimulare trimis Comisiei Europene, guvernul spaniol s-a angajat să revizuiască „modelul de finanțare a autostrăzilor” prin stabilirea unei surse dedicate de „venit”.

„Nu are sens ca întreținerea lor să depindă de bugetul de stat”, furnizat „de toți cetățenii, chiar și cei care nu folosesc aceste drumuri”, argumentează ministrul transporturilor.

Care va fi natura acestei finanțări? Mai multe opțiuni sunt pe masă. Printre acestea, stabilirea unui „autocolant” pe modelul elvețian, care să permită șoferilor să folosească întreaga rețea de autostrăzi contra unei taxe fixe.

O altă posibilitate: plata pe kilometru printr-un sistem automat de portal care permite debitarea facturii direct de pe cardul bancar al utilizatorului.

Indiferent de modelul ales, soluția va presupune taxarea mai multor secțiuni care până acum erau gratuite. Confruntat cu reticențe, guvernul s-a angajat la o consultare care ar trebui să dureze câteva luni.

author avatar
Andrei Coman