Militarii și-au pierdut viața după declanșarea accidentală a scaunelor lor ejectabile. Un scaun ejectabil denumit „zero-zero” permite unui pilot să se extragă din avion în caz de pericol la aterizare sau la decolare, inclusiv la altitudine zero și la viteză zero (de unde și denumirea).
Pentru aceasta, motoarele care generează catapultarea sunt instalate sub banchetă, pentru a propulsa scaunul la o înălțime suficientă pentru a se deschide parașuta principală.
Un astfel de dispozitiv ar fi putut salva viețile a trei dintre cei patru membri ai echipajului unui bombardier strategic rus Tu-22M3 „Backfire”. Din nefericire, s-a întâmplat pe dos.
Tragedia a avut loc marți, când avionul tocmai își pornise reactoarele și se pregătea să decoleze de la baza aeriană Chaikovka (situată în regiunea Kaluga, în centrul Rusiei) și când dispozitivele de ejectare a scaunelor celor trei a fost declanșat accidental, nu se știe deocamdată din ce motive.
Printre victime, un comandant de regiment
„În timpul pregătirii planificate la sol a zborului Tu-22M3 la aerodromul din regiunea Kaluga, a avut loc o funcționare anormală a sistemului de ejectare. Din cauza altitudinii insuficiente pentru deschiderea parașutelor, trei membri ai echipajului au fost răniți mortal după căderea lor”, a anunțat Ministerul Apărării din Rusia.
Potrivit presei ruse, printre victime se numără colonelul Vadim Beloslyudțev, comandantul Regimentului 52 de bombardiere grele, căruia îi aparținea acest aparat Tu-22M3.
În ceea ce-l privește pe cel de-al patrulea membru al echipajului, care a supraviețuit în mod miraculos, a fost internat în spital într-o stare care nu a fost precizată. Pe de altă parte, nu se știe dacă a rămas la bordul aeronavei sau dacă a fost evacuat din ea.
Pilotul a decis pentru toți?
La fața locului a fost trimisă o comisie de anchetă. Între timp, un ofițer pilot rus, citat de Sputnik, a emis o primă ipoteză. „Tu-22M3 sunt echipate cu un buton de ejectare forțată, care permite pilotului să scoată întregul echipaj. Poate fi utilizat în caz de urgență extremă, de exemplu în cazul unei căderi a avionului. Poate că cineva l-a apăsat”.
Ejectarea simultană a tuturor membrilor echipajului poate fi decisă doar de comandantul avionului. Pentru aceasta, el trebuie să ridice un capac care protejează un comutator pentru a-l declanșa.
Declanșarea accidentală a sistemului de ejectare este cu siguranță rară, în timp ce au apărut rumori cu privire la acte de sabotaj. Greu de crezut, totuși, afirmă specialiștii. Cu toate acestea, în ultimii ani, mai multe astfel de incidente au fost raportate de Forțele Aeriene Indiene în cazul avioanelor Su-30 MKI.
Dar scaunele de efejectare ale acestor avioane nu sunt evident aceleași cu cele ale unui bombardier Tu-22M, acestea din urmă fiind modelele KT-1M proiectate de fabricantul Tupolev.
Mass-media rusă a raportat că Tu-22M3 nu purta nici o armă pentru misiunea pe care trebuia să o îndeplinească. A priori, după ce a suferit daune limitate, acest bombardier ar putea fi repus în funcțiune, scrie Opex 360.
Tu-22M3 (cod NATO: Backfire C) și-a început cariera operațională în 1981 și de atunci a fost modernizat. Poate transporta 12 tone de muniție (inclusiv rachete nucleare Kh-15), poate zbura cu o viteză supersonică (2000 km/h), și are o autonomie de 6.800 km. Ultimul accident fatal care a implicat un avion de acest tip datează din decembrie 2019.
Sabotaj, Rusia este campioana la fiabilitatea echipamentelor militare! Nu ca alea de 25 de miliarde luate de ciucas berila asta umflat de pe langa pulpan ucigasului de copii demonicohanis.