AcasăȘTIRI EXTERNETransporturile de cereale din Ucraina nu oferă soluție la criza alimentară. „Kievul...

Transporturile de cereale din Ucraina nu oferă soluție la criza alimentară. „Kievul nu este organizație caritabilă”

Transporturile de cereale din Ucraina nu oferă soluție la criza alimentară. „Kievul nu este organizație caritabilă” / Foto: printscreen

În mod normal, o navă care aduce porumb în portul Tripoli, în nordul Libanului, nu ar stârni agitație. Dar atrage atenția datorită locului de unde provine: portul ucrainean Odesa de la Marea Neagră.

 

Nava Razoni, încărcată cu peste 26.000 de tone de porumb oferă speranță privind aprovizionarea cu alimente a unor țări precum Libanul, care are cea mai mare rată de inflație alimentară din lume – un procent uimitor de 122% – și care depinde de regiunea Mării Negre pentru aproape tot grâul său.

„26.000 de tone nu reprezintă mai nimic”

Luptele dintre Moscova și forțele Kievului au blocat 20 de milioane de tone de cereale în interiorul Ucrainei, iar plecarea, de luni, a navei Razoni a marcat un prim pas important pentru a extrage aceste provizii și pentru a le duce la ferme și brutării pentru a hrăni milioane de oameni săraci care suferă de foame în Africa, Orientul Mijlociu și în unele părți ale Asiei, scrie AP.

„A vedea efectiv transportul în mișcare este un lucru important”, a declarat Jonathan Haines, analist senior la firma de date și analiză Gro Intelligence. „Aceste 26.000 de tone la scara celor 20 de milioane de tone care sunt blocate nu reprezintă nimic, absolut nimic dar dacă începem să vedem acest lucru, fiecare transport care pleacă va crește încrederea”.

Datorită dimensiunii reduse, transporturile inițiale care părăsesc  Ucraina nu vor reduce prețurile alimentelor și nici nu vor atenua criza alimentară globală prea curând. Acest lucru va extinde efectele războiului asupra celor mai vulnerabile persoane din lume, la mii de kilometri distanță, în țări precum Somalia și Afganistan, unde inflația a făcut ca prețul alimentelor și al energiei să fie inaccesibil pentru mulți dintre ei.

Pentru fermierii din Liban, transportul așteptat în acest weekend este un semn că cerealele ar putea redeveni disponibile, chiar dacă la un preț mai mare, a declarat Ibrahim Tarchichi, șeful Asociației fermierilor din Bekaa. „Cred că criza va continua atât timp cât costurile de operare continuă să crească vertiginos și puterea de cumpărare scade”, a declarat Tarchichi.

Prețul cerealelor a explodat

Deși simbolice, transporturile au făcut prea puțin pentru a calma îngrijorările de pe piață. Seceta și costurile ridicate ale îngrășămintelor au menținut prețurile cerealelor cu peste 50% mai mari decât la începutul anului 2020, înainte de pandemia Covid-19. Și, deși Ucraina este unul dintre principalii furnizori de grâu, orz, porumb și ulei de floarea-soarelui pentru țările în curs de dezvoltare, ea reprezintă doar 10% din comerțul internațional cu grâu.

De asemenea, nu există prea multe indicii că cei mai săraci din lume care se bazează pe grâul ucrainean distribuit prin intermediul agențiilor ONU, cum ar fi Programul Alimentar Mondial, vor putea avea acces la el în curând. Înainte de război, jumătate din grâul cumpărat de PAM pentru distribuție provenea din Ucraina. Trecerea în siguranță a navei Razoni a fost garantată de un acord de patru luni pe care ONU și Turcia l-au negociat cu Ucraina și Rusia în urmă cu două săptămâni. Coridorul de cereale prin Marea Neagră are o lungime de 111 mile marine și o lățime de 3 mile marine, iar apele sunt presărate cu mine explozive în derivă, ceea ce încetinește activitatea.

Alte trei nave au plecat vineri, îndreptându-se spre Turcia, Irlanda și Regatul Unit. Toate navele care au plecat până acum erau blocate început războiul, în urmă cu aproape șase luni.

Conform acordului, o parte – nu toate – din alimentele exportate vor merge către țările care se confruntă cu insecuritatea alimentară. Acest lucru înseamnă că ar putea dura săptămâni până când oamenii din Africa vor vedea cereale din noile transporturi și chiar mai mult timp până când vor vedea efectele asupra prețurilor ridicate ale alimentelor, a declarat Shaun Ferris, consilier pe probleme de agricultură și piețe în Kenya pentru Catholic Relief Services, un partener în distribuțiile Programului alimentar mondial.

În Africa de Est, mii de oameni au murit în timp ce Somalia și țările vecine Etiopia și Kenya se confruntă cu cea mai gravă secetă din ultimele patru decenii. Supraviețuitorii au povestit că și-au îngropat copiii în timp ce fugeau în tabere unde nu se găsea prea multă asistență.

„Ucraina nu este o organizație caritabilă”

După ce Rusia a invadat Ucraina, Somalia și alte țări africane au apelat la parteneri netradiționali în materie de cereale, precum India, Turcia și Brazilia, dar la prețuri mai mari. Prețurile alimentelor critice ar putea începe să scadă în două sau trei luni, pe măsură ce piețele pentru alimentele importate se ajustează și recoltele locale progresează, a declarat Ferris.

Cine este primul la rând pentru cerealele din Ucraina ar putea fi afectat de nevoile umanitare, dar depinde și de acordurile de afaceri existente și de interesele comerciale, inclusiv de cine este dispus să plătească cel mai mult, a spus Ferris.

„Ucraina nu este o organizație caritabilă”, a spus el. „Va căuta să obțină cele mai bune oferte de pe piață” pentru a-și menține propria economie fragilă. PAM a declarat săptămâna aceasta că intenționează să cumpere, să încarce și să expedieze 30.000 de tone de grâu din Ucraina pe o navă închiriată de ONU. Nu s-a spus unde va merge nava sau când ar putea avea loc această călătorie.

author avatar
Tudor Borcea
503 afisari

4 COMENTARII

  1. Cum sa mai cred ca cele scrise in articol sunt adevărate, când autorul face o imensa greșeala geografica, auzita, ce este drept si pe la multe televiziuni de ” știri”, si anume ca Tripoli se afla in nordul LIBIEI. In realitate acest oraș, Tripoli este CAPITALA LIBIEI, in nordul Africii, vecina cu Tunisia, Algeria, Niger, Ciad, Egipt si Sudan. Iar Libanul este in Orientul Apropiat, vecin cu Siria si Israelul. Singurul lor vecin comun, geografic, este Marea Mediterana, dar distanta dintre cele doua tari este de peste 2000 de km. Si ăștia ne vorbesc noua de analfabetismul funcțional, cei care nu fac deosebire dintre Libia si Liban, tari apropiate de noi. Este mai aproape, atât Libia cat si Libanul de Romania, decât distanta dintre cele doua tari.

    • Există un Tripoli și în Liban. Mai mic, dar există. Asta nu înseamnă că cine a scris articolul avea habar de asta. Traduce și el de undeva, cum se pricepe.

  2. Bine zis, dragi tovarasi de la Kiev, voi sunteti numai o organizatie nazista imputita, si mai ales banderist-azovista, ceva de genul 🙂 Muriti bai, ca nu avem timp sa tot stam decenii dupa kurkubeele vostre de neam prost ukro-na-zi imputit, mai ales dupa jidanul ala criminal de zdreanta globalista de Zdrelisnki, care isi omora propriul popor de idioti inutili, deja 13 milioane si-au luat talpasita de acolo !!

Comments are closed.

Zenville

Ultimele știri

proger