AcasăȘTIRI EXTERNEToate pânzele sus! Războiul din Ucraina și prețul energiei schimbă transportul maritim

Toate pânzele sus! Războiul din Ucraina și prețul energiei schimbă transportul maritim

Toate pânzele sus! Războiul din Ucraina și prețul energiei schimbă transportul maritim / Foto: Sail Cargo

În condițiile în care navele port-container sunt disponibile la suprapreț, când costul transportului maritim a crescut vertiginos, navele cu vele sunt din nou atractive pentru companii.

Unele companii iau măsuri drastice pentru a face față piețelor nesigure de astăzi, cum ar fi revenirea la transportul de mărfuri cu nave cu vele.

Prețurile transportului maritim au explodat

Café William, o companie canadiană de cafea, de exemplu, tocmai a făcut acest pas. „Prețul transportului maritim prin containere a crescut de cinci ori pentru o perioadă bună de timp. Coboară încet-încet, dar de fapt este mai scump și durează mai mult ca marfa să fie expediată prin container”, a declarat Serge Picard, proprietarul companiei.

Acum, brandul a încheiat un parteneriat cu Sail Cargo, o companie care fabrică goelete de transport marfă, pentru a-și expedia produsele.

Compania canadiană nu este singura care s-a orientat către ambarcațiunile cu vele. Odată cu războiul din Ucraina, prețul gazelor naturale și al petrolului a crescut vertiginos, determinând multe companii să își regândească modelul de afaceri.

O navă cu vele folosește vântul, deci se economisesc sume substanțiale. Propulsia cu pânze nu înseamnă că ele seamănă cu navele cu vele de acum câteva secole. Velatura multiplă, motoarele electrice alimentate de panouri solare, energie creată de elicea navei sunt tot atâtea argumente pentru aceste mijloace de transport.

În noiembrie 2020, de exemplu, compania Grain de Sail a fost prima care a lansat un „cargobot” modern cu 15.000 de sticle de vin în cală, cu destinația New York, scrie Korii/ Slate.

Urgență ecologică

Cu toate că transportul de mărfuri cu nave cu vele nu poate concura cu uriașele nave port-container, urgența ecologică îi este favorabilă. După cum explică Reporterre, transportul maritim reprezintă în prezent 90% din comerțul mondial. Pe de altă parte, este responsabil pentru 3,5% din emisiile globale de CO2 și pentru aproximativ 10% din emisiile de oxid de sulf.

Iar navele port-containere au devenit atât de mari încât întâmpină dificultăți logistice. Cu energia lor gratuită, nepoluantă și, mai ales, inepuizabilă, navele cu vele par a fi o soluție sustenabilă.

author avatar
Tudor Borcea