AcasăȘTIRI EXTERNETesla asmute politicienii împotriva ecologiștilor

Tesla asmute politicienii împotriva ecologiștilor

tesla

Gigantul american Tesla întâmpină serioase probleme în construirea fabricii sale lângă Berlin, ca urmare a numeroaselor proteste și plângeri venite din partea ecologiștilor. Deși s-a bucurat de un sprijin politic important, primele mașini electrice Tesla care trebuiau să fie lansate în urmă cu o lună de noua linie de producție germană au întârziat să apară pe piață. De ce? Potrivit presei locale, din cauza (sau datorită, ar spune Greta Thunberg) unor plângeri în serie depuse de grupurile de mediu împotriva fabricii Tesla din Grünheide, lângă Berlin.

Investiția americanilor este una uriașă, iar perspectiva locurilor de muncă și șansa Germaniei de a extinde producția vehiculelor electrice a creat un front unit între politicienii care urmăresc protejarea Tesla.

ONG-urile de mediu și acuzațiile de corupție

„Un dialog între investitori și politicieni este comun și, practic, are sens”, a declarat Johannes Bradtka, șeful VLAB, un ONG de mediu din Bavaria. „În cazul Tesla, însă, dialogul a depășit cu mult ceea ce era necesar. Din câte știm, Tesla a primit angajamente și promisiuni politice concrete. Prin urmare, se poate vorbi cu siguranță despre un tratament preferențial în comparație cu alte companii”. Pe cale de consecință, procesele au venit într-un ritm rapid și sunt tot mai multe, de când Tesla a anunțat, în 2019, că demarează acest proiect.

Dar șeful cel mare, miliardarul Elon Musk, spune că producția Tesla la fabrica din Grünheide tot va începe și nu mai târziu de octombrie! „Așteptăm cu nerăbdare să obținem aprobarea de a face primele mașini. Poate în octombrie, dacă suntem norocoși”. La începutul lunii august, Elon Musk a vizitat Germania și a mers și la fabrica de lângă Berlin, însoțit fiind de Armin Laschet, candidatul conservator pentru funcția de cancelar.

Proces pentru drepturile …furnicilor

Când vine vorba de „apărarea” mediului, ecologiștii nu au limite. În cazul Tesla, au intentat o mulțime de procese, urmărind un singur lucru: stoparea producției de mașini electrice la fabrica din apropierea Berlinului. Mai întâi, ecologiștii au intentat procese împotriva curățării copacilor de pe situl unde s-a ridicat fabrica. În ordine, au urmat procese pentru apărarea drepturilor ….furnicilor (mușuroaiele de furnici sunt protejate și trebuiau atent mutate în altă parte, susțin ecologiștii), apoi ale șerpilor și șopârlelor.

Tesla nu a ținut cont de nimic, a tăiat și ultimul copac și a început construcția fabricii, undeva la începutul lui 2020. Dar problemele nu s-au oprit… În mai 2020, un raport avertiza că la fabrica Tesla se pot produce foarte ușor accidente de muncă. Și iar a apărut o întârziere în construcție. Apoi, în iulie, autoritățile locale au amendat compania americană pentru construcții ilegale, după ce au găsit pe șantier rezervoare de răcire neautorizate. Printre alte piedici, merită menționat și un atac al „teroriștilor ecologici”, așa cum i-a numit presa: o grupare de extremă-stânga, autointitulată Vulkangruppe, a incendiat cablurile electrice de la fabrică, susținând într-un comunicat postat pe Internet că „Tesla nu este nici verde, nici ecologic, nici ceva social. Mașina verde este o minciună”.

Investiție de 4 miliarde euro, 12.000 de locuri de muncă create

În total, de când și-a dezvăluit planurile de construire a unei fabrici în Germania, Tesla s-a „pricopsit” cu 483 de plângeri depuse împotriva sa. Aceasta a fost a treia oară când Tesla a trebuit să-și pună planurile în fața publicului. Prima sa prezentare în 2020 a dus la 373 de obiecții, iar 110 după cea de-a doua. Având în vedere că gigantul auto nu a primit încă aprobarea finală pentru demararea producției, proiectul ar putea să eșueze și n-ar fi exclus ca producătorul auto să se retragă din Germania.

Thomas Bareis, Secretar de stat la Ministerul Economiei, a declarat pentru cotidianul Handelsblatt că „nu există niciun alt proiect pentru care s-au făcut atât de multe, la fiecare nivel, pentru a asigura implementarea sa rapidă”. Într-adevăr, pentru Germania, și în special regiunea Grünheide, Tesla reprezintă o investiție de 4 miliarde de euro și 12.000 de locuri de muncă; anual, fabrica ar urma să producă 500.000 de mașini.

Și ministrul Economiei, Peter Altmaier, a pus pe jos covorul roșu la sosirea lui Elon Musk: „Dacă Tesla nu vine la noi, ar fi o pierdere pentru toată Germania, nu doar pentru regiunea asta. Domnule Musk, veți primi toată susținerea de care aveți nevoie!”.

author avatar
Nicholas Cezar Redactor