AcasăȘTIRI EXTERNETaxarea multinaționalelor a pornit cu stângul

Taxarea multinaționalelor a pornit cu stângul

Acordul țărilor G7 de a impune un impozit pe profit global(și de a permite mai multor țări să impoziteze marile companii multinaționale) se lovește deja de obstacole  chiar în Uniunea Europeană.

În centrul viitoarei lupte se află modul în care acest potential acord fiscal va funcționa în țările care practică rate de impozitare scăzute, precum Irlanda și Cipru, pentru a atrage unele dintre cele mai mari companii din lume, inclusiv Google și Facebook.

Statele cu politici fiscale avantajoase corporațiilor nu sunt dipuse să accepte planurile G7 care includ stabilirea unui prag minim de impozite corporative globale de 15%.

Ungaria, care  a adoptat un regim național de impozitare a companiilor de doar 9%, arată scepticism față de propunerile G7 și avertizează că încă nu s-a decis nimic în cadrul negocierilor fiscale globale mai extinse, coordonate de Organizația pentru Cooperare și Dezvoltare Economică (OECD).

Mai mulți diplomați ai UE și cei implicați în negocierile aflate în desfășurare au declarat  că atingerea unui acord la nivel european este departe de a fi stabilită, iar lupta politică va continua în următorii ani, indiferent de ceea ce decide o întâlnire G20 planificată la începutul lunii iulie.

„Există 139 de țări la masă și orice acord va trebui să răspundă nevoilor țărilor mici și mari, dezvoltate și în curs de dezvoltare”, a scris pe Twitter Paschal Donohoe, ministrul de finanțe al Irlandei, după apariția comunicatului G7.

“Fiscul” G7 a greșit socotelile

Politica fiscală este o competență națională, ceea ce înseamnă că toți cei 27 de membri ai blocului trebuie să fie de acord cu modificările înainte ca orice să poată fi decis la nivelul UE.

Irlanda, de exemplu, a luptat dur pentru a-și menține rata de impozitare de 12,5% – o politică instituită în anii 1980 pentru a atrage companiile mari pe teritoriul insulei, față de acele firme care își au sediul în cele mai mari țări ale blocului european.

Această reticență pentru a permite UE, nu țărilor membre individuale, să stabilească politica fiscală a regiunii a pus capăt încercării de la Bruxelles de a crea o taxă digitală destinată companiilor Big Tech încă din 2019, determinând multe guverne precum cele din Paris, Roma și Madrid să își instituie taxe naționale proprii.

Opoziție

Pe lângă Irlanda, Cipru și Ungaria și-au subliniat opoziția față de o rată minimă a impozitului pe profit în cadrul reuniunilor din Bruxelles, potrivit Politico.

Această listă va deveni mai lungă: comunicatul G7 nu a reușit să precizeze dacă rata minimă de impozitare globală de 15% ar fi legală sau efectivă, și asta  înseamnă că nu este clar ce ar urma să plătească companiile în cele din urmă.

Calendarul negocierilor

Presupunând că miniștrii de finanțe ai G20 aprobă revizuirea fiscală globală până la data limită autoimpusă din 9 iulie, este puțin probabil ca OCDE să aibă gata ceremonia de semnare înainte de ultimele etape ale anului viitor, din cauza necesității de a finaliza detaliile tehnice ale oricărui acord.

După acest termen, Comisia Europeană va avea nevoie de cel puțin șase luni pentru a pregăti un proiect de lege privind impozitul, care să propună oficial rata minimă de impozitare a societăților menționată de țările G7.

Funcționarii fiscali de la Bruxelles se așteaptă să înceapă negocierile legislative la sfârșitul anului 2023, iar orice legislație necesită adoptarea acordului unanim al tuturor guvernelor UE.

author avatar
Radu Jacotă Redactor
218 afisari
Zenville

Ultimele știri

Bucureştiul se închide din nou în weekend pentru maşini. Se deschide pentru pietoni. Zonele cu restricţii de trafic

Şoferii care ar dori să iasă cu maşina prin Bucureşti, în weekend, trebuie să ştie că Poliţia Rutieră a stabilit câteva restricţii. În Capitală,...

Gestul banal, dar extrem de periculos pe care îl fac şoferii la volan, îi poate descrie pe aceştia ca fiind psihopați, narcisiști sau machiavelici

Psihologii au finalizat un studiu efectuat asupra şoferilor care au fel de fel de îndeletniciri la volan, altele decât doar să conducă maşina.Oamenii de...
proger