AcasăȘTIRI EXTERNETăvălugul eco. După autoturisme, UE pregătește moartea camioanelor diesel / Termenul limită

Tăvălugul eco. După autoturisme, UE pregătește moartea camioanelor diesel / Termenul limită

Tăvălugul eco. După autoturisme, UE pregătește moartea camioanelor diesel / Termenul limită / Foto: printscreen

Camioanele noi care utilizează combustibili fosili vor fi permise după 2035, cu o posibilă retragere progresivă în 2040 sau mai devreme. Acest lucru este conform unui proiect de propunere a Comisiei Europene privind standardele revizuite de emisii de CO2 pentru vehiculele grele de marfă.

 

În ceea ce privește autoturismele și furgonetele, instituțiile UE au ajuns anul trecut la un acord pentru a reduce la zero emisiile de CO2 admisibile până în 2035, interzicând efectiv vehiculele noi cu motoare cu combustie începând cu această dată.

După autoturisme, și camioane

Cu toate acestea, legea nu a inclus încă obiective pentru vehiculele grele, cum ar fi camioanele și tractoarele, pentru care Comisia intenționează să publice standarde revizuite privind emisiile de CO2 la 14 februarie.

Potrivit unui proiect de propunere care a făcut obiectul unor scurgeri de informații, aceste vehicule vor putea emite CO2 și după 2035, cu o posibilă eliminare treptată cel mai devreme în 2040.

Documentul, consultat de Euractiv, păstrează obiectivele de reducere a emisiilor de carbon pentru perioada 2025-2029 și nu specifică încă reducerile de emisii necesare după aceea. Cu toate acestea, ea definește trei „perioade de raportare” ulterioare, cu trei obiective de reducere a emisiilor care urmează să fie stabilite, între 2030 și 2034, între 2035 și 2039 și începând cu 2040.

Potrivit documentului, un potențial obiectiv de reducere cu 100% a emisiilor, adică o interzicere de facto a tuturor camioanelor diesel noi, nu ar avea loc decât cel mai devreme în 2040, dacă ar avea loc.De asemenea, proiectul extinde aplicarea standardelor la vehiculele mai grele, acoperind toate subgrupurile definite în lege.

Este inclus, de asemenea, un sub-obiectiv specific pentru autobuzele urbane, care impune un procent minim de vehicule cu emisii zero vândute de producătorii de profil. Acest procent nu a fost încă definit.

Durate de viață al vehiculelor nu este luată în considerare

Termenul limită de 2035 pentru mașinile noi pe benzină și diesel a fost justificat de comisarul european pentru acțiune climatică, Frans Timmermans, din cauza ciclului mediu de viață al mașinilor și camionetelor, care este de 18 ani în medie în Europa de Vest și de până la 28 de ani în Europa de Est, potrivit unui studiu realizat de ETH Zürich.

„Odată cu angajamentul legal al UE de a deveni neutră din punct de vedere climatic, aproape toate mașinile de pe drumurile noastre vor trebui să fie fără emisii până în 2050”, a scris Timmermans într-un editorial publicat decembrie anul trecut. „Având în vedere durata medie de viață a mașinilor, 2035 este data potrivită”, a adăugat el.

Cu toate acestea, pentru vehiculele grele de marfă, cum ar fi camioanele, această logică nu pare să se aplice.

Fedor Unterlohner, șeful departamentului de transport de marfă din cadrul grupului ecologist Transport & Environment (T&E), a declarat:  „cu o durată medie de viață de 18 ani pentru camioanele din Europa, până în 2040 ar fi prea târziu pentru climă”. ONG-ul solicită ca data de eliminare progresivă din 2035 să se aplice și vehiculelor grele.

În noiembrie anul trecut, această cerere a fost susținută public și de o serie de companii, inclusiv de gigantul logistic Maersk și de mărci de bunuri de consum precum Unilever, Henkel și PepsiCo.

Industria cere pregătirea infrastructurii

Între timp, reprezentanții industriei auto sunt ușurați de faptul că proiectul nu se referă la obiectivele anterioare anului 2030. „O înăsprire a obiectivului pentru 2025 este pur și simplu nerealistă din cauza maturității comerciale a tehnologiilor și a exigențelor termenelor limită”, a declarat un purtător de cuvânt al organizației germane a industriei auto VDA. „Faptul că actuala propunere privind standardele de CO2 pentru vehiculele grele nu include acest aspect este pozitiv”, a continuat el.

În plus, organizația a cerut deputaților europeni să pregătească infrastructura de încărcare pentru implementarea pe scară largă a camioanelor cu baterii și hidrogen.

„Pentru a atinge cu adevărat obiectivele ambițioase, o rețea suficient de densă de stații de încărcare electrică și de distribuție a hidrogenului pentru vehiculele grele în întreaga Europă este o condiție esențială”, a declarat purtătorul de cuvânt, adăugând că „această rețea este în prezent departe de a fi pusă în aplicare”.

Obiectivele pentru stațiile de reîncărcare și de realimentare sunt stabilite în regulamentul privind implementarea infrastructurii pentru combustibili alternativi (AFIR), care este în curs de negociere între instituțiile UE. Statele membre se opun obiectivelor Parlamentului privind numărul de puncte de realimentare și reîncărcare cu hidrogen necesare, temându-se că sarcina financiară ar fi prea mare.

Următoarea întâlnire între negociatorii din partea Parlamentului European, a Comisiei și a președinției suedeze a Consiliului este programată pentru 7 februarie.

author avatar
Tudor Borcea