Cauta

Suez, „punctul de sufocare” globală

Lungă de 400 de metri, nava port-container Ever Given blochează de zile în șir Canalul Suez, una dintre cele mai aglomerate căi navigabile din lume care gestionează mai mult de 10% din comerțul internațional. În economie și în domeniul militar, astfel de blocaje sunt cunoscute și sub denumirea de „puncte de sufocare”. Și de multe ori nu le acordăm suficientă atenție până când ceva nu merge prost.

Proiectanții de sisteme se străduiesc să evite aceste puncte unice de eșec, astfel încât rețelele de transport, energie și comunicații să poată rezista atacurilor sau calamităților neașteptate. Canalul Panama (care face legătura între oceanele Atlantic și Pacific), Canalul Suez (care leagă Marea Mediterană și Marea Roșie) și Strâmtoarea Hormuz (la gura Golfului Persic) sunt locuri în care navele-container și petrolierele sunt forțate să navigheze pe pasaje înguste. Alternativa este un ocol lung sau un transport aerian mai scump. De zeci de ani aceste căi navigabile au fost recunoscute ca zone de o importanță strategică imensă și susceptibile la atacuri militare sau teroriste. Dar există și alte “puncte de sufocare”, relatează Bloomberg. În domeniul energiei – conductele de gaz gemene Nord Stream, care fac legătura între Rusia și Germania sub Marea Baltică, au ajuns o provocare geopolitică a dependenței Europei de resursele rusești. Se adaugă mega-structura “Noul Drum al Mătăsii”, un proiect faraonic al ambițiilor globale ale Chinei.

În domeniul finanțelor, miliarde de dolari de instrumente financiare sunt legate de  rata interbancară oferită de Londra , pe care un mic cerc de bănci a considerat-o șocant de ușor de manipulat până când au fost expuse în anii care au urmat crizei financiare din 2008. În ceea ce privește tehnologia, experții au avertizat de ani de zile că SUA au nevoie de o rezervă pentru sistemul de poziționare globală , infrastructura de navigație prin satelit care stă la baza unei economii digitale moderne.  De asemenea,o lipsă globală de cipuri în timpul pandemiei a forțat producătorii de automobile să întrerupă planurile de producție, declansând o criză de proporții. Niciuna dintre aceste probleme de sufocare nu este ușor de rezolvat. Nu numai că există ambiții geopolitice, dar există, de obicei, și compromisuri între construirea unei rezistențe mai mari și eficiență. Consolidarea lanțurilor de aprovizionare este costisitoare – lumea o află acum, cu ochii la deriva Ever Given pe Canalul Suez.

Ultimele stiri

  • România blochează cumpărăturile ieftine din comerțul on-line. Taxă și pe sărăcie
  • O nouă boală: bășicatul!
  • KOnate: 185% mărire a salariului sau plec!
  • S-a aflat planul Guvernului! Vrea să taie cu 30% salariile de la ANRE, ASF și ANCOM. Vor fi reduse și anumite posturi
  • Pacostea oengistă
  • Ploi torențiale, vijelii și grindină. ANM a emis avertizări de vreme rea, inclusiv pentru Capitală – HARTA
  • Rezultatele la BACALAUREAT 2025, a doua sesiune, au fost publicate/Când se pot depune contestații
  • UPDATE. Dosarul accidentului de la 2 Mai. Decizia definitivă în cazul lui Vlad Pascu, amânată cu trei zile
  • Şedinţă la PSD, luni. Discuții privind OUG ce vizează suspendarea unor finanţări din PNRR şi Anghel Saligny: „Nu se bazează pe un consens între partidele aflate la guvernare”
  • Cutremur, luni, în România. Ce magnitudine a avut seismul din 18 august
  • Exit mobile version