AcasăȘTIRI EXTERNESuez, „punctul de sufocare” globală

Suez, „punctul de sufocare” globală

Lungă de 400 de metri, nava port-container Ever Given blochează de zile în șir Canalul Suez, una dintre cele mai aglomerate căi navigabile din lume care gestionează mai mult de 10% din comerțul internațional. În economie și în domeniul militar, astfel de blocaje sunt cunoscute și sub denumirea de „puncte de sufocare”. Și de multe ori nu le acordăm suficientă atenție până când ceva nu merge prost.

Proiectanții de sisteme se străduiesc să evite aceste puncte unice de eșec, astfel încât rețelele de transport, energie și comunicații să poată rezista atacurilor sau calamităților neașteptate. Canalul Panama (care face legătura între oceanele Atlantic și Pacific), Canalul Suez (care leagă Marea Mediterană și Marea Roșie) și Strâmtoarea Hormuz (la gura Golfului Persic) sunt locuri în care navele-container și petrolierele sunt forțate să navigheze pe pasaje înguste. Alternativa este un ocol lung sau un transport aerian mai scump. De zeci de ani aceste căi navigabile au fost recunoscute ca zone de o importanță strategică imensă și susceptibile la atacuri militare sau teroriste. Dar există și alte “puncte de sufocare”, relatează Bloomberg. În domeniul energiei – conductele de gaz gemene Nord Stream, care fac legătura între Rusia și Germania sub Marea Baltică, au ajuns o provocare geopolitică a dependenței Europei de resursele rusești. Se adaugă mega-structura “Noul Drum al Mătăsii”, un proiect faraonic al ambițiilor globale ale Chinei.

În domeniul finanțelor, miliarde de dolari de instrumente financiare sunt legate de  rata interbancară oferită de Londra , pe care un mic cerc de bănci a considerat-o șocant de ușor de manipulat până când au fost expuse în anii care au urmat crizei financiare din 2008. În ceea ce privește tehnologia, experții au avertizat de ani de zile că SUA au nevoie de o rezervă pentru sistemul de poziționare globală , infrastructura de navigație prin satelit care stă la baza unei economii digitale moderne.  De asemenea,o lipsă globală de cipuri în timpul pandemiei a forțat producătorii de automobile să întrerupă planurile de producție, declansând o criză de proporții. Niciuna dintre aceste probleme de sufocare nu este ușor de rezolvat. Nu numai că există ambiții geopolitice, dar există, de obicei, și compromisuri între construirea unei rezistențe mai mari și eficiență. Consolidarea lanțurilor de aprovizionare este costisitoare – lumea o află acum, cu ochii la deriva Ever Given pe Canalul Suez.

author avatar
Radu Jacotă Redactor
746 afisari

2 COMENTARII

  1. Mie mi se pare o manevra facută cu intenție de blocare a Canalului Suez pt. a provoca criza și a bloca navigatia sa loveasca in exporturile Chinei catre Europa,Africa de nord. Cui apartine nava care bloca canalul? Așa ne facusera și noua Rusia,Ukraina cu blocarea canalului Borcea sau Sulina ..Tot cu intenție.

  2. Deja celebra nava e manevrata de chinejii aia mici si galbejiti, e rasboi pe fata, dar tarfele de la UE se fac ca nu vad 🙂

Comments are closed.

Zenville

Ultimele știri

Imagini incredibile cu rapperul american Sean Diddy când îşi bate iubita cu sălbăticie pe holurile unui hotel (VIDEO)

Cassie Ventura, fosta iubită a lui Sean Diddy, i-a intentat proces artistului și-l acuză, printre altele, de viol. O înregistrare video din 2016 îl...

Tragedie în Marea Neagră! O navă s-a scufundat în apropiere de Sfântu Gheorghe. Trei marinari, dispăruţi!

O navă sub pavilion Tanzania s-a scufundat, sâmbătă dimineaţă, în Marea Neagră, la 26 mile marine de Sfântu Gheorghe.Opt membri ai echipajului au fost...
proger