AcasăȘTIRI EXTERNESUA și Franța, în cursă pentru a oferi avioane de luptă Ucrainei

SUA și Franța, în cursă pentru a oferi avioane de luptă Ucrainei

SUA și Franța, în cursă pentru a oferi avioane de luptă Ucrainei

Aviația de luptă a Ucrainei este dotată exclusiv cu avioane moștenite din perioada URSS. Mai mult decât atât, ea a fost considerabil diminuată de la anexarea Crimeii de către Rusia, deoarece 45 din aparatele sale MiG-29 au fost confiscate de forțele rusești. 

Ulterior, Ucraina a reușit să recupereze aproximativ 30 de avioane dar ele au fost returnate Kievului fără componentele care să le fi permis să zboare.

În afară de MiG-29, forța aeriană ucraineană dispune de 30 de avioane Su-27 Flanker, de 17 bombardiere tactice Su-24 Fencer și de o mână de avioane de atac Su-25 Frogfoot.

Evident, având în vedere relațiile conflictuale cu Rusia, această situație este departe de a fi ideală, mai ales că menținerea acestor aeronave în stare de zbor este costisitoare.

Planul „Air Force Vision 2035”

Astfel, în mai 2020, Kievul a adoptat planul „Air Force Vision 2035” pentru a-și moderniza aviația de luptă, aducând-o la standardele occidentale. Acest lucru implică lansarea unei cereri de oferte pentru achiziționarea unei aeronave de luptă multirol de generație 4.5 pentru a înlocui aparatele aflate în serviciu în prezent. A avea același tip de avion ar face astfel posibilă reducerea costurilor de întreținere și  dezvoltarea de capacități comune.

În detaliu, acest plan prevede o investiție de aproximativ 7,5 miliarde de euro. Ar trebui să aibă loc în două faze: prima vizează achiziționarea a 6-12 avioane de luptă noi între 2023 și 2025. Aceasta „pentru a începe activitățile de testare și evaluare operaționale pentru a studia formele și metodele de angajare și organizarea pregătirii personalului”. Apoi, între 2025-2030, va fi vorba de achiziționarea a aproximativ 30 de avioane suplimentare.

În octombrie 2020, ministrul Industriilor strategice din Ucraina, Oleh Urusky, a declarat că nu s-a efectuat până acum niciun studiu aprofundat pentru a determina ce tip de aeronavă de luptă ar satisface cel mai bine nevoile forțelor aeriene.

Cu toate acestea, mass-media locală a susținut că alegerea ar putea fi între avionul F-16V produs de SUA sau avionul JAS-39 Gripen E/ F, fabricat de Suedia.

Duel între Dassault Aviation și Boeing

Dar alte opțiuni sunt pe masă. Și nu este imposibil ca licitația ucraineană să ducă la un duel între avioanele Rafale (Dassault Aviation, Franța)  și F/A-18 Super Hornet de la Boeing. În orice caz, aceasta avansează Intelligence Online (IOL), un site specializat în informații.

Potrivit sursei citate, posibila vânzare de avioane Rafale către Ucraina se află „în fruntea agendei următoarei vizite” pe care președintele Franței, Emmanuel Macron, urmează să o facă în curând la Kiev.

„Președintele francez crede în șansele lui Rafale de a câștiga în acest fost bastion al industriei rusești. Parisul are un avantaj: sistemul său comercial capabil să susțină un astfel de contract este deja în vigoare ”, scrie IOL.

Potrivit IOL, Paris ar putea garanta un posibil contract Rafale de până la 85%. În acest scop, Ministerul Economiei și Finanțelor a furnizat deja un buget de 1,5 miliarde de euro.

Bani americani, dar cu condiții

Dar, în mod evident Statele Unite nu și-au spus ultimul cuvânt, mai ales că au oferit ajutor militar substanțial Ucrainei începând cu 2014.

În acest an, din nou, au fost eliberate 125 de milioane de dolari de către Pentagon în acest scop. Dar restul (alte 125 de milioane) vor fi trimise numai dacă Kievul „a făcut progrese suficiente în reformele cheie din sectorul de apărare”, scrie Opex 360.

În plus, președintele SUA, Joe Biden, a dat asigurări că „Statele Unite nu acceptă și niciodată nu vor accepta așa-numita anexare a peninsulei Crimeea” și că va fi „de partea Ucrainei împotriva acțiunilor agresive ale Rusiei”.

author avatar
Tudor Borcea