AcasăȘTIRI EXTERNEStrategia britanică de apărare post-Brexit. Royal Navy renunță la 90 de avioane...

Strategia britanică de apărare post-Brexit. Royal Navy renunță la 90 de avioane F-35

Strategia britanică de apărare post-Brexit. Royal Navy renunță la 90 de avioane F-35

Marea Britanie se va mulțumi cu 48 de avioane F-35B în locul celor 138 care au fost prevăzute.

În câteva zile, guvernul britanic va dezvălui concluziile analizei strategice de apărare și securitate, pe care o desfășoară de câteva luni pentru a ține seama, în special, de plecarea Regatului Unit din Uniunea Europeană (Brexit). Deși au circulat mai multe zvonuri despre viitorul forțelor britanice, cel puțin două aspecte sunt sigure.

30.000 de roboți până în 2030

Primul este că accentul va fi hotărât pus asupra așa-numitelor tehnologii „de ruptură”. Astfel, șeful Statului Major al apărării britanice, generalul Sir Nicholas Carter, care ar trebui să fie menținut în funcție, s-a referit în repetate rânduri la „robotizarea” armatei britanice, ajungând să estimeze că acesta din urmă ar putea avea 30.000 de roboți până în 2030 , ceea ce i-ar permite să-și reducă efectivele.

„Ne vom concentra investițiile pe noile tehnologii care vor revoluționa războiul – inteligență artificială, drone, arme cu energie direcționată și multe altele”, a declarat premierul Boris Johnson, în cadrul ultimei conferințe de securitate de la München, în februarie.

12.500 de posturi, suprimate

A doua certitudine este că Marea Britanie își va crește semnificativ cheltuielile militare. În septembrie 2020, Boris Johnson a anunțat un efort suplimentar de 16,5 miliarde de lire sterline (18,5 miliarde de euro) pentru următorii patru ani.

Un efort care trebuie adăugat celor 7,6 miliarde de lire sterline deja planificate. În total, creșterea bugetului alocat forțelor britanice ar trebui să ajungă la + 15%, ceea ce l-ar face cel mai mare din ultimii 30 de ani.

Cu toate acestea, această investiție substanțială nu va împiedica o reducere a formatului forțelor britanice. A priori, armata britanică ar urma să suprime 12.500 de posturi (10.000 până în 2024 și alte 2.500 până în 2030).

Acest lucru va duce la dispariția a două brigăzi blindate sau a  23 de unități de mărimea unui batalion.

La nivel de capacitate, modernizarea a 600 de blindate Warior ar fi anulată, iar resursele de artilerie ar putea fi înlocuite cu drone kamikaze (sau muniții teleoperate) și prioritatea ar fi acordată preciziei loviturilor. Numărul tancurilor Challenger 2 ar fi redus la jumătate.

În ceea ce privește Marina Regală, aceasta ar trebui să fie marele câștigător al arbitrajelor actuale. Cu toate acestea, va trebui să facă față unor rupturi temporare a capacității. Dacă va avea nave noi, „o treime din fregatele sale și jumătate din submarinele sale nucleare de atac vor trebui scoase din serviciu din motive de siguranță, înainte ca înlocuitorii acestora să fie gata, din cauza întârzierilor”, a arătat, săptămâna aceasta, presa britanică.

La ora actuală, din cele șapte submarine nucleare de atac utilizate de Royal Navy, patru aparțin noii clase Astute și trei sunt de tip „Trafalgar”.

 48 de F-35 pentru două portavioane

Dar chesiunea care se pune este cunoașterea numărului de avione de luptă care vor fi puse la dispoziția Royal Navy pentru a înarma cele două portavioane ale sale, și anume HMS Queen Elizabeth și HMS Prince of Wales.

Pentru moment, Regatul Unit a comandat 48 de avioane F-35B, adică versiunea STOVL (Short Take-off Vertical Landing /decolare scurtă și aerizare pe verticală) a aparatului dezvoltat de fabricantul americanLockheed-Martin (în cooperare cu BAE Systems).

Și, potrivit media insulare, nu s-ar pune problema de a merge mai departe, adică de a comanda cele 90 de avioane F-35 care urmau să fie achiziționate pentru RAF și Fleet Air Arm.

Prioritate pentru avionul britanic de generație 6, Tempest

O comandă pentru alte 90 de avioane de vânătoare F-35 Lightning II ar trebui să fie anulată în favoarea avionului de generație 6 Tempest, construit în Lancashire, în timp ce 24 de aparate Eurofighter Typhoon, printre cele mai vechi, vor fi retrase prematur.

În mod clar, prioritatea ar fi deci programul Tempest, care, prezentat în 2018, își propune să dezvolte un „sistem de sisteme” bazat pe un avion de generația a 6-a. De asemenea, Italia și Suedia s-au alăturat recent acestui program.

O situație similară se află în Statele Unite, unde US Air Force intenționase inițial să-și  procure 1.763 de aparate F-35A pentru a înlocui aparatele F-16 și A-10 Warthog, precum și o parte din F-15. Ideea ar fi achiziționarea bombardierelor de generație 4.5 și accelerarea intrării în funcțiune a NGAD (Next Generation Air Dominance), un demonstrator care a efectuat deja primul zbor.

author avatar
Tudor Borcea