AcasăȘTIRI EXTERNEStimulente controversate pentru mașini electrice. Cadoul otrăvit al lui Biden la Salonul...

Stimulente controversate pentru mașini electrice. Cadoul otrăvit al lui Biden la Salonul Auto de la Detroit

Stimulente controversate pentru mașini electrice. Cadoul otrăvit al lui Biden la Salonul Auto de la Detroit / Foto: printscreen

Președintele SUA, Joe Biden, sosește, miercuri, la Salonul Auto de la Detroit cu stimulente controversate pentru mașini electrice. Biden se deplasează pentru a saluta revenirea marelui salon auto american, cu ocazia adoptării recente a unor măsuri care par a fi favorabile vehiculelor electrice, dar una dintre ele ar putea, potrivit actorilor din industrie, să încetinească adoptarea acestora.

Promovând în această vară un program masiv de investiții în domeniul semiconductorilor și un plan major de reformă socială și de mediu, inclusiv un sprijin financiar continuu pentru achiziționarea de vehicule cu emisii zero, Biden a obținut câteva victorii importante în perspectiva alegerilor generale din noiembrie.

Dependența de China, bateriile, materiile prime

Cu toate acestea, industria auto se teme de o reacție ca urmare a noilor subvenții pentru mașini electrice, care pot ajunge până la 7.500 de dolari: acestea sunt supuse unei serii de condiții menite să asigure că vehiculele sunt asamblate în America de Nord și că bateriile sunt fabricate cu materii prime care provin din ce în ce mai mult din regiune.

Ideea este de a reduce dependența producătorilor de China și de un lanț de aprovizionare care poate fi perturbat în orice moment, ca în perioada de vârf a pandemiei.

Dar este posibil ca producătorii să nu fie pregătiți să ofere vehicule care să se califice pentru un sprijin financiar complet, scrie Boursorama. „Vom asista la o încetinire a ritmului de creștere”, preconizează John Eichberger, director executiv al Fuels Institute, un grup de cercetare finanțat de companii din domeniul energiei și al transporturilor.

Pasionat de automobile, Joe Biden a vizitat deja uzinele Ford și General Motors de când a ajuns la Casa Albă. El inclusese un ajutor de 7,5 miliarde de dolari pentru construcția de stații de încărcare electrică într-un plan major de investiții adoptat la sfârșitul anului 2021. În august, președintele i-a împins pe legislatori să voteze o lege de 52 de miliarde de dolari pentru a stimula producția de semiconductori în Statele Unite, componente de care producătorii de automobile duc o lipsă disperată de la începutul anului 2021.

Apoi a promovat „legea privind reducerea inflației”, care include noi subvenții pentru achiziționarea de vehicule electrice. Vizita sa la Detroit ar trebui să aducă un reflector binevenit pe un salon auto care a fost pus subminat timp de doi ani din cauza pandemiei Covid-19.

Decalajul față de Tesla

De la ultima ediție din 2019, cei trei mari constructori auto din Detroit au anunțat investiții de zeci de miliarde de dolari în mașini electrice, în încercarea de a recupera decalajul față de Tesla, încă dominantă în mare măsură în acest segment. Ford comercializează încă din primăvară o versiune nepoluantă a popularului său pick-up F150.

General Motors a dezvăluit joia trecută un SUV electric cu un preț de bază de 30.000 de dolari, care ar trebui să atragă o clientelă mai modestă. În aceeași zi, Stellantis (fosta Fiat-Chrysler) a anunțat că va lansa patru SUV-uri Jeep în America de Nord și Europa până în 2025.

Vânzările de vehicule electrice în Statele Unite, care au rămas mult timp în urma Europei pe acest segment, au crescut cu 66% în al doilea trimestru, potrivit Cox Automotive. Acestea reprezintă în prezent 5,6% din vânzările de vehicule.

Cu toate acestea, producătorii se confruntă cu o serie de obstacole, inclusiv lipsa litiului și a altor materiale necesare pentru proiectarea bateriilor, precum și cu prețuri care sunt încă mai mari decât cele pentru vehiculele tradiționale. Prin urmare, sprijinul guvernamental ar putea fi considerat un avantaj.

Doar trei din cinci modele, eligibile pentru subvenții

„Din nefericire, cerințele privind creditul fiscal pentru vehiculele electrice vor face ca majoritatea vehiculelor să fie imediat neeligibile pentru acest stimulent”, a declarat John Bozzella, președintele Alliance for Automotive Innovation. „Aceasta este o oportunitate ratată într-un moment crucial (pentru sector) și o schimbare care va surprinde și dezamăgi clienții care caută un vehicul nou”, adaugă el.

Producătorii înțeleg valoarea aprovizionării cu cât mai multe materii prime la nivel local, notează Alan Amici, director al Centrului de cercetare în domeniul auto. Dar reconfigurarea lanțurilor de aprovizionare necesită timp și „industria nu a găsit încă soluții”, spune el. Producătorii încă mai speră că Washingtonul va da dovadă de flexibilitate în aplicarea legii.

Dacă legea este respectată cu strictețe, doar trei până la cinci modele ar putea, în unii ani, să fie eligibile pentru subvenția de 7.500 de dolari, spune Eichberger. Într-un moment în care tranziția către vehiculele electrice este abia la început, „acesta este un alt obstacol pe un drum deja anevoios”, spune el.

author avatar
Tudor Borcea