AcasăȘTIRI EXTERNESecuritatea transportului vaccinurilor, demnă de un film cu James Bond. Fiecare camion,...

Securitatea transportului vaccinurilor, demnă de un film cu James Bond. Fiecare camion, un seif pe roți

Securitatea transportului vaccinurilor, demnă de un film cu James Bond. Fiecare camion, un seif pe roți

În lunile următoare, miliarde de doze de vaccin anti-Covid-19 vor fi expediate cu camioane, avioane, nave și trenuri către spitale, clinici și farmacii din întreaga lume. Cu această marfă în valoare de zeci de miliarde de dolari – și unele transporturi individuale evaluate la 70 de milioane de dolari – un lucru este sigur: crima organizată va încerca să fure o parte din ea.

Pentru transportatorii de mărfuri, trimiterea vaccinului reprezintă „cea mai mare provocare de siguranță după o generație”, spune Thorsten Neumann, directorul general al filialei europene a Transported Asset Protection Association, un grup industrial care reprezintă companii care transportă mărfuri prețioase.

Interpol: Furt cu mână înarmată de vaccinuri

În decembrie, Interpol a emis o avertizare portocalie indicând riscuri cu privire la o „creștere spectaculoasă” a furturilor cu mână înarmată a transporturilor de vaccinuri, precum și la acte de vandalism din partea din partea activiștilor anti-vaccin.

Pe Dark Web, vaccinurile Covid-19 de origine și autenticitate necunoscute se vând deja cu 200 de dolari doza.

În general, companiile de transport de marfă și-au adaptat protocoalele puse în aplicare pentru a contracara furtul de echipamente electronice de ultimă generație sau bunuri de lux, un flagel reprezentând un total de 33 de miliarde de euro în produse furate.

Furturi de produse conexe, generate de pademie

Pandemia a provocat deja o creștere a furturilor de produse conexe. Anul trecut, milioane de măști respiratorii au fost furate dintr-o instalație aeronautică din Kenya, mănuși medicale în valoare de 1 milion de dolari au fost furate dintr-un container din Florida, la fel și aproape 200 de aparate respiratorii destinate Columbiei.

Chiar și hârtia igienică a fost vizată: la apogeul freneziei cumpărăturilor, generată de panica Covid-19, 130.000 de role au fost furate din două camioane în Marea Britanie.

Șoferi aleși pe sprânceană

Compania de olandeză de transport maritim H. Essers, care transportă frecvent mărfuri sensibile precum numerarul și artă plastică, a selectat cei mai experimentați șoferi din personalul său de 600 de persoane pentru a transporta doze de vaccin Pfizer-BioNTech  în întreaga Europă, dintr-un loc de producție aflat în Belgia.

Chiar dacă cei 250 de șoferi care vor gestiona aceste expediții au lucrat la Essers în medie un deceniu, toți vor fi supuși unor verificări de fond extinse.

Încuietori digitale la ușile camioanelor

Ușile camioanelor lor vor avea încuietori digitale care pot fi deschise doar de la distanță, iar șoferii vor primi instruire suplimentară despre cum să răspundă la orice atac asupra transportului de vaccin. De înțeles, compania refuză să ofere multe detalii cu privire la acest subiect.

„Din punct de vedere al securității, este într-adevăr la cel mai înalt nivel”, spune Ron Van Holland, un manager de la Essers care supraveghează măsurile de securitate. Fiecare camion „este un seif pe roți”.

Robert Coyle, care supraveghează transportul produselor medicale pentru gigantul logistic elvețian Kuehne + Nagel, spune că autovehiculele care transportă vaccinurile Moderna și Sinovac și paleții de flacoane pe care le transportă nu sunt marcate, pentru a spori siguranța.

Escorte înarmate, „servicii premium Covid-19”

Camioanele vor fi escortate de persoane înarmate, în anumite locații, și vor avea tehnologie de urmărire, astfel încât să poată fi monitorizați non-stop de către cele 24 de angajați ai echipei „servicii premium Covid-19” ai companiei.

Ei „monitorizează fiecare transport și comunică cu clienții dacă există o problemă”, explică Coyle. „Știm dacă ușile se deschid, știm când se oprește camionul, știm cât timp ar fi trebuit să se oprească camionul pentru o pauză și, dacă acești timpi sunt depășiți, alertăm șoferul și echipele noastre”.

Aircargo Transport GmbH, un transportator german de marfă specializat în mărfuri de mare valoare, a echipat o duzină de camioane Mercedes și Scania, fiecare costând 250.000 de euro, pentru transporturi de vaccinuri.

Ușile de încărcare au fost prevăzute cu alarme care sună la un volum de 90 de decibeli – comparabil cu sunetul unei mașini de tuns iarba – dacă sunt forțate să se deschidă. Există un buton de panică pe tabloul de bord pentru a avertiza șoferul cu privire la orice pericol și, dacă camionul este deturnat, un comutator poate opri motorul.

Expedierile vor beneficia de un nivel sporit de securitate fizică pe traseu, cu opriri permise numai în locații pre-aprobate. Convoiurile care transportă doze de vaccinuri în valoare de peste 10 milioane de vor fi însoțite de o escortă a poliției.

Teama de haiducii autostrăzilor din Europa de Est

Și toate loturile vor fi urmărite de o mașină cu personal civil, pentru a le proteja împotriva infractorilor care ar putea încerca să deschidă ușile din spate și să fure marfa în timp ce camionul se deplasează pe autostradă. „O tehnică folosită cu precădere de bande din Europa de Est. Sună ca într-un film cu James Bond”, spune Horst Boedicker, Director Aircargo Transport.

În interiorul camioanelor, lăzile în care se află dozele de vaccin vor fi echipate cu senzori fără fir care transmit schimbări de temperatură, lumină și locație pentru a le urmări în caz de furt și pentru a garanta integritatea sistemelor de răcire necesare pentru păstrarea viabilității vaccinurilor.

„Lanțul de frig”, crucial pentru vibilitatea vaccinurilor

Condițiile de depozitare a unora dintre aceste vaccinuri fac ca orice rupere a „lanțului de frig”, chiar și fără intervenție criminală, să distrugă întregul transport.

„Ceea ce înseamnă că este important să supraveghem și să oprim nu doar furtul efectiv, ci și orice încercare care amenință integritatea încărcăturii”, spune Mike Yarwood, care conduce departamentul de prevenire a pierderilor la TT Club, un cabinet de consultanță în materie de riscuri, scrie Bloomberg.

„Dacă cineva ar intra într-o remorcă și ar fura două din 10.000 de laptopuri, celelalte 9.998 nu ar avea de suferit”, spune Yarwood. „Dar orice întrerupere a lanțului de aprovizionare cu vaccinuri înseamnă că, probabil, acestea vor fi compromise și vor trebui să fie distruse. Acest lucru oferă o nouă dinamică a protecției acestor transporturi”.

Foto: Facebook

 

author avatar
Tudor Borcea
377 afisari
Zenville

Ultimele știri

proger