AcasăȘTIRI EXTERNES-a găsit vinovatul pentru blocarea Canalului Suez

S-a găsit vinovatul pentru blocarea Canalului Suez

S-a găsit vinovatul pentru blocarea Canalului Suez

Autoritatea Egipteană a Canalului Suez a stabilit cine este vinovat pentru blocarea celebrei și strategicei căi navigabile timp de șase zile, în luna martie. Căpitanul uriașei nave port-container „Ever Given”, care a rămas blocată de-a curmezișul canalului, poartă întreaga responsabilitate, susțin oficialii egipteni.

Inaugurat în 1869, Canalul Suez asigură trecerea a 10% din comerțul maritim internațional. Aproape 19.000 de nave l-au folosit anul trecut, potrivit Autorității Canalului Suez (SCA).

Canalul este o sursă vitală de venit pentru Egipt, căruia i-a adus anul trecut venituri de 5,61 miliarde de dolari.

Potrivit datelor din cutia neagră a navei, căpitanul uriașului port-container, Sayed Shuaisha,  a dat prea multe comenzi într-un timp foarte scurt și s-a pierdut controlul asupra navei.

Autoritățile egiptene cer despăgubiri de peste jumătate de miliard de dolari, pentru a acoperi costurile deblocării navei cu o lungime de 400 de metri, daunele aduse canalului și veniturile pierdute.

 

Dimensiunea navelor, principalul pericol

Între timp, egiptenii au arestat confiscat nava. Egiptul a redus semnificativ valoarea despăgubirilor cerute de la proprietarul japonez al navei „Ever Given”,  după ce inițial ceruse 916 milioane de dolari.

De cealaltă parte, proprietarul a învinuit administrația căii navigabile că a permis intrarea în canal în timpul unei furtuni de nisip.

Investigațiile inițiale asupra accidentului vorbeau de o rafală bruscă de vânt, care ar fi dus la eșuarea vasului, scrie Digi 24.

Cel puţin 369 de nave au aşteptat să tranziteze Canalul Suez în timpul blocării, inclusiv zeci de nave-container, petroliere şi transportatoare de gaz, potrivit presei internaționale.

Aproape 90.000 de nave comerciale străbat oceanele lumii pe tot parcursul anului: cargouri, portcontainere, petroliere, gaziere, feriboturi și pacheboturi.

Aproximativ 80% din mărfurile lumii sunt transportate pe mare, adică puțin peste 10 miliarde de tone de mărfuri în fiecare an.

Tiberiu Miclea, comandant de navă, a explicat care sunt cauzele pentru care au avut loc atâtea incidente de acest fel în Canalul Suez. „Se întâmplă astfel de situaţii din cauza măririi capacităţii navelor, a dimensiunii lor. Când a fost proiectat canalul nici nu se visa că nave de 400 de metri vor traversa Suezul. Azi asta e normal. Cele două nave cu lungime de aproximativ 250 de metri erau încărcate cu balast, aşa a fost simplu să fie puse pe linia de plutire, pentru că s-a dat afară din această cantitate”.

 

 

author avatar
Tudor Borcea