La 1 iulie 2019, submarinul rusesc cu propulsie nucleară AS-31, poreclit Losharik, a fost grav avariat de un incendiu, tragedie în urma căreia și-au pierdut viața 14 oameni. Accidentul s-a produs în timp ce submarinul lucra la o instalație pe fundul mării în Golful Motovskiy, nu departe de granița maritimă a Rusiei cu Norvegia.
După întârzieri lungi și o lună de pregătire, elementele combustibilului nuclear uzat sunt acum îndepărtate din reactorul lui Losharik, deschizând calea modernizării misteriosului submarin spion , la șantierul naval Severodvinsk.
După accident, AS-31 a fost transportat la șantierul Zvezdochka, parte a corporației de stat rusești United Shipbuilding Corporation și cel mai mare centru de reparații navale din Rusia, situat în Severodvinsk, pe coasta Mării Albe.
În luna martie a acestui an, specialiștii șantierului au finalizat extracția nucleului reactorului nuclear al submarinului.
Losharik era programat inițial să fie restaurat în 2020, dar operațiunea a fost amânată și reprogramată pentru anul 2021. Potrivit agenției TASS, operațiunea a durat aproximativ o lună și s-a derulat fără probleme.
TASS citează și o sursă din Ministerul rus al Apărării care a declarat ca acum începe etapa de reparare şi modernizare a submarinului AS-31 Losharik, scrie The Barents Observer.
Poreclit după un personaj de desene animate
Losharik este construit din șapte elemente sferice de titan. Cele cinci corpuri frontale sunt interconectate, în timp ce ultimele două sunt separate și conțin reactorul nuclear și mașinile submarinului.
De aici vine și porecla Losharik, preluată de la un personaj din filmul de animație sovietic ,Losharik, un cal de jucărie format din sfere mici.
Potrivit sursei TASS, coca de titan al submarinului nu a suferit, practic, daune. Reactorul nuclear care alimentează submarinul nu va fi înlocuit și este gata să funcționeze cu noile elemente combustibile.
„Operațiuni speciale” care sunt raportate GRU
Submarinul a fost depus în 1988, dar nu a fost lansat decât în august 2003 din cauza unor probleme financiare, precum și a prăbușirii Uniunii Sovietice.
Este proiectat pentru cercetare, salvare și „operațiuni militare speciale” și este operat de Direcția principală de cercetare în adâncime care raportează GRU, agenția de informații militare externe a Rusiei.
Caracteristici precum adâncimea operațională a submarinului sunt secrete dar se știe că poate ajunge la uimitoarea adâncime de 6000 de metri.
Pe baza obiectivelor proiectului 19831, în cadrul căruia operează Losharik, sarcinile acestuia includ misiuni de explorare, instalarea de senzori și operațiuni la mare adâncime.
Spaima cablurilor submarine de telecomunicații
Dar Losharik a fost descris de occidentali ca un „submarin spion” care ar putea fi folosit inclusiv pentru a rupe cablurile de telecomunicații subacvatice.
De asemenea, Losharik este capabil să fie transportat de un submarin-mamă, în acest caz un submarin din clasa Delta III modificat.
Navy Lookout a evidențiat, de asemenea, vulnerabilitatea „coloanei vertebrale a comunicațiilor din lume” la amenințarea interferenței submarine rusești, care a devenit cu atât mai avansată și recurentă după Războiul Rece.
Renovarea și modernizarea lui Losharik ar putea întări din nou influența Rusiei asupra războiului submarin. Detaliile, însă, sunt top secret.