Războiul dus de Rusia în Ucraina amenință camioanele din UE. Penuria de gaze naturale face să crească prețul aditivului AdBlue, care este esențial pentru multe camioane cu motor diesel.
Industria logistică avertizează că reducerea aprovizionării cu gaze din Rusia face să crească prețul unui aditiv esențial utilizat de milioane de camioane din UE și chiar provoacă temeri privind o posibilă penurie.
Un aditiv esențial: fără el, camioanele se opresc
Majoritatea camioanelor diesel de pe drumurile europene respectă standardele UE privind emisiile datorită AdBlue, un aditiv care elimină emisiile nocive de oxid de azot din gazele de eșapament. Utilizarea acestuia nu este opțională: vehiculele sunt programate să se oprească după câțiva kilometri fără el.
Însă scăderea abruptă a livrărilor de gaz rusesc înseamnă că producția de AdBlue – o combinație de dioxid de carbon și amoniac obținută din gaz natural – a devenit mult mai scumpă. În unele cazuri, prețurile au crescut de până la șapte ori față de anul trecut, a declarat Toralf Weiße, președintele grupului german de logistică Netzwerk Logistik Mitteldeutschland.
Deși nu există o penurie generalizată a aditivului, aceste creșteri de preț fac ca industria, care s-a confruntat deja cu probleme de aprovizionare cu AdBlue iarna trecută, să devină din ce în ce mai tensionată, informează Politico.
Organizația internațională de transport rutier IRU afirmă că UE „nu își poate permite” să presupună că nu vor exista penurii, mai ales acum când aprovizionarea cu gaze naturale a Europei este sub presiune.
4 milioane de camioane europene ar fi afectate
„Fără AdBlue, camioanele de nouă generație, care reprezintă majoritatea în transportul pe distanțe lungi, se vor opri”, a declarat Raluca Marian, director de politici UE la IRU, într-un comunicat. Ea estimează că aproximativ 4 milioane de camioane din cele 6,2 milioane de camioane din UE ar fi afectate.
IRU dorește ca Bruxelles-ul să recunoască AdBlue ca fiind un „produs esențial fără de care lanțurile logistice s-ar opri”, să ia în considerare constituirea de rezerve de AdBlue și să elaboreze un plan de urgență. „O penurie în timpul iernii trebuie prevenită prin toate mijloacele”, spune IRU.
Îngrijorarea cu privire la disponibilitatea AdBlue este deosebit de acută în Germania. Producătorul de AdBlue SKW Piesteritz – unul dintre cei mai mari din Germania – și-a oprit producția din cauza prețurilor ridicate la gazele naturale. Cu toate acestea, compania și-a repornit între timp fabrica.
Ministerul german al Economiei a declarat luna aceasta că nu a înregistrat un deficit de AdBlue, iar alți producători au declarat că vor continua să furnizeze acest produs, chiar dacă sunt afectați de creșterea prețurilor la gaze.
„AdBlue este fabricat, în esență, din gaz natural. Prin urmare, creșterea vertiginoasă a prețurilor are un impact direct și devastator asupra costului AdBlue”, a declarat un purtător de cuvânt al producătorului norvegian Yara.
Impact devastator în Germania
O penurie ar putea avea un impact devastator în Germania, unde până la 90% din traficul de camioane se bazează pe acest aditiv, a avertizat anul trecut asociația germană de transport rutier de mărfuri BGL.
Weiße a adresat o scrisoare deschisă ministrului german al Economiei, Robert Habeck, și ministrului Transporturilor, Volker Wissing, afirmând că prețul pentru un litru de AdBlue a crescut de la 17 cenți în august 2021 la 65 de cenți un an mai târziu; aditivul costă acum 1,20 euro pe litru.
Un camion mare are nevoie de până la 50 de litri de AdBlue la fiecare două săptămâni, ceea ce reprezintă un cost semnificativ pentru firmele mari. Weiße a dat exemplul unei anumite companii cu 380 de camioane, care ar înregistra o creștere a costurilor anuale de aproximativ 500.000 de euro.
Și alte grupuri de lobby din industrie și-au exprimat îngrijorarea: Grupul industrial olandez TLN a declarat că a cerut Haga și Bruxelles să intervină, avertizând că sectorul transporturilor s-ar bloca în cazul unei penurii de AdBlue.