Văzută de la Moscova, Arctica este mai puțin un spațiu fragil care trebuie protejat de încălzirea globală, decât o rezervă debordantă de materii prime și oportunități comerciale. Și pentru a-și asigura supremația, Rusia navighează acolo cu o flotă de spărgătoare de gheață nucleare.
„O treime din teritoriul nostru se află dincolo de Cercul Polar Arctic”, notează Dmitri Lobosov, căpitanul navei “Pobeda”. “În consecință, strămoșii noștri stăpâneau deja navigația în apele înghețate. Și noi continuăm, cu succes”, precizează acest ofițer aflat la comanda uriașului spărgător de 25.000 de tone, menționând importanța tot mai mare a misiunii sale: „dezvoltarea resurselor naturale”.
Pentru că Rusia lui Vladimir Putin a făcut din exploatarea bogăției arctice – petrol, gaze și minerale – o prioritate strategică.
Regiunea este astfel capul de pod pentru exporturile rusești de gaze naturale lichefiate (GNL) extrase în peninsula Yamal de către compania rusă Novatek și cea francezăTotal.
Miza este uriașă: 15 miliarde de tone de petrol și o sută de miliarde metri cubi de gaz. „Suficient pentru zeci sau chiar sute de ani”, sublinia vicepremierul rus Alexandr Novak.
Concurează cu Suez
Această rută arctică, cu jumătate din lungimea canalului Suez, ar trebui să simplifice livrarea de hidrocarburi către Asia de Sud-Est prin legături conectate în oceanele Atlantic, Pacific și Arctic. Traseul va deveni din ce în ce mai practic odată cu retragerea gheții din cauza încălzirii globale. În lunile de vară, transportul mărfurilor din Europa către Asia prin Marea Nordului este de două ori mai rapid decât prin canalul Suez.Ruta nordică este o realitate în creștere: comerțul mondial a tras ponoasele după blocarea Suezului în martie, iar Moscova va profita de toate viitoarele incidente perturbatoare.
O flotă unică în lume
Dar este esențială și desfășurarea de spărgătoare de gheață, una din armele formidabile ale Rusiei.
Această flotă, sub conducerea gigantului energetic atomic Rosatom, este unică în lume, deoarece „numai Rusia are un astfel de traseu – Ruta Mării Nordului – unde sunt solicitate aceste nave”, explică Serghei Kondratiev, expert al Institutului pentru Energie și Finanțe. Șantierul naval Zvezda va lansa în 2026 cel mai mai mare spărgător de gheață din lume( “Lider”, 70.000 de tone), un proiect de 2 miliarde de dolari.
Prin urmare, Rosatom trebuie să crească numărul de spărgătoare de gheață nucleare de la cinci la nouă în următorii cinci ani. Obiectivul: realizarea unui trafic de 80 de milioane de tone de mărfuri pe an până în 2024 și 160 de milioane în 2035, față 33 de milioane în 2020.
Departe, totuși, de miliardul de tone care trec prin Suez în fiecare an, dar se are în vedere extinderea exporturilor marilor companii ruse de energie și minerale – Gazpromneft, Norilsk Nickel sau Rosneft – în toată lumea.
Rosneft, de exemplu, dezvoltă un proiect petrolier colosal numit Vostok Oil în Peninsula Taimir, cu profituri uriașe.
Dar nu numai rușii sunt interesați de Arctica: armatorii Maersk(Danemarca) și Cosco(China) iau deja în considerare ruta nordică.
Președintele Putin a „salutat interesul” actorilor străini în această cale navigabilă și a asigurat că „nu vrea să excludă pe nimeni”.
Rosatom estimează costul dezvoltării acestei rute comerciale la 735 miliarde ruble (8,5 miliarde euro la rata actuală) până în 2024, inclusiv 274 miliarde injectate de stat.