AcasăȘTIRI EXTERNE„Regulile jocului s-au schimbat”. UE țintește șase giganți Big Tech

„Regulile jocului s-au schimbat”. UE țintește șase giganți Big Tech

Norme stricte menite să limiteze practicile anticoncurențiale

Cinci jucători americani din domeniul digital – Alphabet, Amazon, Apple, Meta și Microsoft – precum și compania chineză ByteDance, proprietara TikTok, vor face obiectul unor noi norme stricte ale Uniunii Eeuropene menite să limiteze practicile anticoncurențiale.

Regulamentul privind piețele digitale (Digital Markets Regulation – DMA) va modifica radical modelele de afaceri ale acestor giganți, care sunt acuzați că elimină concurența abuzând de poziția lor dominantă.

Legislația deschide un nou front între UE și marile companii de tehnologie, cu noi bătălii juridice în perspectivă.

Potrivit AFP, Comisia Europeană a desemnat un total de 22 de platforme-cheie aparținând acestor șase grupuri: patru rețele sociale (TikTok, Instagram, Facebook și LinkedIn), două servicii de mesagerie instantanee (WhatsApp și Messenger), trei sisteme de operare (Android, iOS și Windows), un motor de căutare (Google) și două browsere (Chrome și Safari).

Lista include, de asemenea, șase servicii de intermediere (Google Maps, Google Play, Google Shopping, Amazon Marketplace, App Store și Meta Marketplace), site-ul de video-sharing Youtube și serviciile de publicitate ale Google, Amazon și Meta.

Comisarii Margrethe Vestager și Thierry Breton, care au inițiat acest text, speră să încurajeze apariția start-up-urilor europene și să îmbunătățească serviciile oferite consumatorilor.

După ani de zile de urmărire a încălcărilor în cadrul unor proceduri judiciare interminabile, Bruxelles vrea să acționeze mai repede și mai ferm.

DMA impune celor mai puternici jucători o cămașă de forță de obligații și interdicții care trebuie respectate, sub sancțiunea unor amenzi de până la 20% din cifra de afaceri mondială în cazul unor abateri repetate.

„Am început deja discuțiile cu companii care au înțeles că regulile jocului s-au schimbat”, explică Breton. Comisia Europeană, care va avea putere de control și sancțiuni, „nu va ezita să ia măsuri ferme”.

Obiectivul este de a acționa înainte ca un comportament abuziv să fi distrus deja concurența și să fi creat un monopol virtual precum cel al Google în domeniul motoarelor de căutare.

Legislația „schimbă industria digitală în Europa și transformă un sector nereglementat într-unul profund reglementat”, subliniază Alexandre de Streel, director academic al Centrului pentru Reglementare în Europa (CERRE).

Printre noile norme, UE va impune interoperabilitatea serviciilor de mesagerie în cauză. WhatsApp și Messenger, ambele deținute de Meta, vor trebui să le permită utilizatorilor lor să comunice cu produse concurente precum Signal.

Regulamentul se va aplica începând cu 6 martie acestor companii, denumite „gatekeepers” din cauza dimensiunii lor. Până atunci, grupurile în cauză vor trebui să prezinte un raport care să detalieze modul în care au obținut conformitatea.

Unele reguli intră în vigoare imediat. Printre acestea se numără noua obligație a acestor platforme de a informa Comisia cu privire la orice preluare, indiferent de mărimea afacerii.

Google nu va avea voie să favorizeze propriile servicii în rezultatele motorului de căutare, așa cum a făcut cu site-ul său de cumpărături online Google Shopping.

Noua lege va împiedica gigantul comerțului electronic Amazon să folosească datele generate pe site-urile sale de către clienții de afaceri pentru a le face o concurență mai bună.

DMA va obliga Apple să autorizeze magazine de aplicații, altele decât Apple Store, pentru produsele sale, cum ar fi celebrele sale iPhone și iPad.

Având în vedere importanța intereselor în joc, este de așteptat o acțiune în justiție. Noul regulament „este o lege complexă într-un mediu complex și este inevitabil că vor exista dispute juridice de la început”, spune de Streel.Lista „operatorilor de acces” va fi revizuită periodic pentru a ține seama de evoluția pieței.

Trei servicii Microsoft (browserul Edge, motorul de căutare Bing și Microsoft Advertising) fac obiectul unor cercetări suplimentare din partea Comisiei în vederea unei posibile desemnări la o dată ulterioară, la fel ca și serviciul de mesagerie iMessage și sistemul de operare iPadOS al Apple.

author avatar
Radu Jacotă Redactor