AcasăȘTIRI EXTERNERăzboiul mașinilor electrice. Biden amenință bateriile europene/ VW: UE are norme învechite...

Războiul mașinilor electrice. Biden amenință bateriile europene/ VW: UE are norme învechite și birocratice

Războiul mașinilor electrice. Biden amenință bateriile europene / VW: UE are norme învechite și birocratice/ Foto: Facebook

În plină expozie a industriei mașinilor electrice, negociatorii UE sunt pe cale să ajungă, vineri, la un acord asupra celor mai stricte standarde din lume pentru baterii durabile, în încercarea de a stimula producția locală. Dar, în același timp, subvențiile generoase din SUA amenință să absoarbă investițiile de pe continent.

 

Noua lege americană de reducere a inflației promulgată de Joe Biden (Inflation Reduction Act, IRA) acordă fonduri publice producătorilor de baterii care se stabilesc în SUA, ceea ce complică eforturile UE de a încuraja producția de baterii în Europa, lucru care ar trebui să fie determinat de noul regulament european privind bateriile.

Transferul producției din China

Acest regulament este menit să garanteze că bateriile introduse pe piața UE sunt sigure și durabile și va stabili cerințe care variază de la modul în care trebuie declarată amprenta de carbon a bateriilor și cantitatea de material reciclat pe care trebuie să o conțină, până la obiectivele de colectare a deșeurilor de baterii și normele de diligență.

Legislația se va aplica atât bateriilor fabricate pe plan local, cât și celor importate, scopul fiind acela de a menține o mai mare parte a lanțului de producție în Europa și de a transfera producția din China, care domină piața mondială a bateriilor litiu-ion.

Noile norme ale UE vor fi „un pachet important pentru a face din durabilitate un element de diferențiere a bateriilor din Europa”, a declarat Chris Heron, purtător de cuvânt al grupului de lobby Eurometaux.

Însă standardele UE mai ecologice vor duce, de asemenea, la o creștere a costurilor, astfel încât industria solicită o creștere a subvențiilor de la Bruxelles. „Acum avem nevoie de mai mult pentru a aduce noi investiții în lanțul de aprovizionare în Europa, în loc de SUA sau China. Una nu va funcționa fără cealaltă”, a declarat Heron.

„Stimulentele schimbă jocul”

Programul european de subvenționare Battery Alliance, în valoare de 20 de miliarde de euro, a fost lansat în 2017 și înregistrează primele rezultate în ceea ce privește producătorii de baterii care deschid fabrici pe continent. Cu toate acestea, IRA, în valoare de 369 de miliarde de dolari, deschide o conductă de lichidități din SUA pentru companiile din lanțul de aprovizionare cu baterii care ar putea împiedica planurile europene.

IRA plătește un credit fiscal de 7.500 de dolari pentru vehiculele electrice fabricate la nivel local, dar există mult mai mulți bani pentru baterii. Începând de anul viitor, guvernul american va acoperi până la 45 de dolari pe kilowatt/oră din costurile de producție ale unei baterii, va subvenționa, de asemenea, 10% din costul pieselor pentru baterii și va oferi un sprijin similar pentru materiile prime.

Aceste subvenții vor continua să curgă până la începutul anilor 2030, oferind constructorilor de baterii o siguranță pe termen lung, scrie Politico.

Acest lucru îi va ajuta pe producători să obțină capital și să își reducă costurile bagteriilor sub 100 de dolari pe kilowatt/oră, punctul în care, potrivit experților, mașinile alimentate de baterii devin competitive din punct de vedere al prețului cu modelele cu motoare cu combustie. „Stimulentele pentru investițiile în producție sunt cele care schimbă jocul”, a declarat un director din sectorul auto cu privire la prevederile IRA.

Europa exportă puțin în SUA

Subvențiile acordate de SUA pentru mașini electrice electrice au atras atenția Europei, politicienii de top cerând Casei Albe să regândească situația. Dar subvențiile pentru baterii reprezintă o problemă mai mare pentru Europa decât banii pentru mașini.

Deși politica IRA are ca scop stimularea vânzărilor de vehicule electrice, puține mașini nepoluante sunt exportate din Europa în SUA. Potrivit datelor compilate de compania de consultanță IHS Markit, aproximativ 54.020 de vehicule electrice au fost expediate spre peste Atlantic în 2021, o fracțiune infimă din cele 2,3 milioane de astfel de vehicule vândute în Europa anul trecut.

„Trebuie să ne facem griji mult mai mult în legătură cu creditele de producție decât cu cele de consum”, a declarat William Todts, director executiv al ONG-ului ecologist Transport & Environment. „Unii resping acest lucru, dar cu acest nivel de subvenție și cu diferențele de prețuri la energie există un risc real ca producția să se desfășoare în afara Europei”.

Deși Casa Albă se află sub presiunea UE pentru a modifica IRA, comisarul pentru piața internă, Thierry Breton, a declarat în cadrul unui eveniment din această săptămână că nu există nicio șansă de modificări substanțiale: „Ceea ce este făcut este făcut”.

De asemenea, nu există nicio șansă ca subvențiile IRA să fie extinse la bateriile fabricate în afara Americii de Nord, a spus Todts. În loc să bată la cap Washingtonul pentru a schimba IRA, el dorește ca Comisia Europeană să își stimuleze propria strategie de subvenții.

Pe continent, sprijinul public vine sub forma unor ajutoare de stat publice unice, evaluate și aprobate cu mare atenție de către organismele de supraveghere a concurenței din cadrul Comisiei. Acest lucru este foarte diferit de sprijinul industrial susținut, aprobat în SUA.

Vineri, UE urmează să aprobe, de asemenea, un acord de asociere revizuit cu Chile, potrivit ministerului chilian de externe și mai multor diplomați europeni. Acest lucru va ajuta blocul să obțină acces la stocurile masive de litiu situate în salina Atacama din această țară.

Războiul ofertelor

Producătorii europeni de baterii se uită deja peste Atlantic. Compania suedeză Northvolt ar fi trebuit să deschidă o fabrică de baterii în Germania în 2025, dar aceste planuri sunt acum în schimbare, a declarat Anders Thor, un purtător de cuvânt al Northvolt.

„Obiectivul nostru este în continuare să ne îndeplinim planurile dar costurile în creștere în Europa și sprijinul masiv pe care administrația americană îl oferă în prezent au făcut ca deciziile de extindere strategică să fie mai complexe”, a declarat Thor, adăugând că anul viitor compania va lua o decizie cu privire la viitoarele sale obiective de investiții.

Unitatea de baterii a Volkswagen, PowerCo, intenționează să definitiveze planurile pentru o fabrică canadiană în următoarele câteva luni pentru a „acoperi în principal cererea de pe piața nord-americană”, potrivit unui purtător de cuvânt al companiei.

Nu este exclus ca bateriile fabricate în SUA, eventual chiar produse de Northvolt sau PowerCo, să ajungă într-o zi în Europa. Directorul general al mărcii VW, Thomas Schäfer, a criticat deja eșecul UE de a răspunde la IRA. Având în vedere inflația în spirală și o piață restrânsă pentru materiile prime, producătorii de baterii trebuie să reevalueze unde să aloce resurse rare.

„Prin Legea privind reducerea inflației, SUA oferă companiilor stimulente foarte atractive pentru investiții în noi fabrici și producție”, a declarat Schäfer. „În UE, pe de altă parte, se respectă normele învechite și birocratice privind ajutoarele de stat”.

Regulamentul privind bateriile complică strategiile. Normele „vor implica o adaptare mare, atât din partea actorilor interni, cât și a celor străini din lanțul valoric al UE”, a declarat Giorgio Corbetta, directorul pentru afaceri europene al lobby-ului industrial Eurobat.

author avatar
Tudor Borcea