Președinta Comisiei Europene, Ursula von der Leyen, a anunțat achiziționarea și livrarea de arme și alte echipamente militare de către UE în beneficiul Ucrainei. „Este prima dată în istoria sa când UE ia o astfel de inițiativă pentru o țară atacată”, a subliniat șefa executivului european.
În 2013, decizia guvernului ucrainean aflat pe atunci la putere, de a nu semna un acord de asociere cu UE, în favoarea unei apropieri de Rusia, a fost punctul de plecare al unei mișcări de protest care a dus la demiterea președintelui Viktor Ianukovici. La o lună de la demitere, Rusia a anexat Crimeea.
Ofertă din fosta URSS
Șeful diplomației UE, Josep Borrell, a explicat că, în privința avioanelor de luptă ce pot fi livrate Ucrainei, ministrul ucrainean de Externe, Dmitro Kuleba, i-a spus că „are nevoie de avioane pe care piloții ucraineni le pot pilota”.
Alegerea avioanelor potrivite este însă limitată la un tip de aeronave, sau chiar două. Niciun membru al UE nu are avioane Su-27 „Flanker” în serviciu în forțele sale aeriene, așa că rămâne doar MiG-29 „Fulcrum”, implementat în Polonia, Bulgaria și Slovacia. Aceste trei țări au inițiat procese pentru a le înlocui cu F-35A și F-16V.
Germania a recuperat câteva exemplare de MiG-29 la sfârșitul reunificării. Rămâne de văzut dacă a păstrat câteva exemplare (unele au fost cedate forțelor aeriene poloneze). Cu toate acestea, remiterea lor la starea de zbor ar dura timp.
Dacă aceste trei țări sunt de acord să renunțe la MiG-29, atunci NATO va trebui cu siguranță să-și umple deficitul de capacitate.
MiG-urile românești, bune doar de muzeu
Un alt avion ar putea fi de interes pentru Ucraina: Su-25 „Frogfoot”, a cărui misiune este atacul la sol. În UE, doar Bulgaria are acest tip. Și din nou, în cantități limitate, cu doar opt aparate.
O ultimă ipoteză ar fi ca Croația și România să-și cedeze bătrânele MiG-21 Ucrainei. Dar asta pare improbabil: aviația ucraineană nu le mai folosește de multă vreme. Iar aceste modele sunt prea vechi pentru a fi eficiente împotriva avioanelor rusești.