AcasăȘTIRI EXTERNERaportul 10-K: jocul financiar al Big Tech

Raportul 10-K: jocul financiar al Big Tech

Polițiștii, lăsați de MAI și fără bani, și fără uniforme

În mod sigur, companii precum Alphabet, Amazon, Meta (alias Facebook) și chiar Microsoft urmăresc multe lucruri despre noi. Dar mai puțin sigur este modul în care monetizează aceste informații pe toate platformele pe care le dețin – de la căutare și comerț electronic, la rețelele sociale și cloud computing. O strategie care vine mănușă Big Tech.

Autoritățile de reglementare de pe ambele maluri ale Atlanticului investighează modul în care companiile de platformă exploatează această strategie pentru a-și crește veniturile și a crea condiții de concurență inegale între ele și consumatorii sau clienții întreprinderilor.

Ce este un 10-K?

Un studiu al University College London(UCL) susține că această “asimetrie a informațiilor”  ajută aceste companii să ocolească regulile unui raport cuprinzător despre performanță financiară, denumit 10-K, depus anual de firmele cotate la bursă și cerut de Comisia pentru Valori Imobiliare și Burse(SEC) din SUA.

Unele dintre informațiile pe care o companie trebuie să le documenteze în 10-K includ istoricul, structura organizațională, situațiile financiare, câștigul pe acțiune, filialele, compensarea directorilor și orice alte date relevante.

SEC solicită ca acest raport să țină investitorii conștienți de situația financiară a unei companii și să le permită să aibă suficiente informații înainte de a cumpăra sau de a vinde acțiuni ale corporației.

Reguli învechite pentru capitalismul de supraveghere

“Așa cum jurisprudența antitrust existentă în SUA (care consideră prețurile de consum ca măsură a puterii de monopol) nu se potrivește unei epoci a tranzacțiilor de troc digital, regulile SEC existente sunt inadecvate pentru era capitalismului de supraveghere. Big Tech își ascunde puterea de piață, mărește marjele de profit și extinde dominația platformelor în moduri neloiale”, notează Financial Times.

„Cerințele de dezvăluire a SEC vizează produsele care generează direct profituri și ignoră în mare parte valoarea ascunsă din agregarea și monetizarea datelor, modul în care aceste firme își cresc veniturile datorită utilizatorilor activi”, se precizează în studiul UCL.

În plus, reglementările nu s-au adaptat  “în funcție de dimensiunea companiei”.  În timp ce toate companiile cu venituri de 100 de milioane de dolari sau mai mult sunt supuse acelorași reguli SEC, giganții platformelor au divizii întregi care se numără printre cele mai mari 100 de companii din SUA.

Multe linii de produse unice din Big Tech pot reprezenta doar 1% din vânzările totale ale companiei-mamă, dar totuși domină piața lor dată.

Concluzia este că un set de reglementări învechit face mult mai greu pentru autoritățile de reglementare, investitori, clienți și cetățeni să înțeleagă cu adevărat pozițiile individuale pe piață ale giganților din tehnologie.

Studiul UCL vine cu o serie de propuneri, inclusiv raportarea obligatorie  10-K a valorilor de operare pentru produse cu un număr minim de utilizatori finali activi lunar și clienți de afaceri.

Acest lucru se potrivește cu regulile inițiate  de UE privind clasificarea firmelor de tehnologie cu peste 45 de milioane de utilizatori drept „gardieni” digitali(gatekeeper), supuse amenzilor de până la 10% din cifra de afaceri anuală pentru încălcarea regulilor de concurență.

În cele din urmă, UCL solicită un cadru de dezvăluire SEC specific tehnologiei, care să ia în considerare modelul de afaceri unic al giganților digitali.

author avatar
Radu Jacotă Redactor
284 afisari
Zenville

Ultimele știri

proger