AcasăȘTIRI EXTERNEPutin lasă lumea fără cipuri/Ucraina oprește jumătate din producția mondială de neon...

Putin lasă lumea fără cipuri/Ucraina oprește jumătate din producția mondială de neon pentru semiconductori

cipCum a reușit America să „fure” Taiwanului tehnologia de fabricare a semiconductorilor

Cei doi principali furnizori de neon din Ucraina, care produc aproximativ jumătate din aprovizionarea mondială cu acest ingredient-cheie pentru fabricarea de cipuri, și-au oprit operațiunile, deoarece Rusia și-a intensificat atacul asupra acestei țări, agravând și mai mult creșterea prețurilor și deficitul mondial de semiconductori.

Aproximativ 45% până la 54% din neonul folosit la fabricarea semiconductorilor din întreaga lume, esențial pentru laserele folosite pentru a face cipuri, provine de la două companii ucrainene, Ingas și Cryoin, conform calculelor Reuters bazate pe cifrele companiilor și ale firmei de cercetare de piață Techcet, scrie Channel NewsAsia.

Consumul global de neon pentru producția de cipuri a ajuns la aproximativ 540 de tone metrice anul trecut, estimează Techcet.

Producția mondială, deja lovită de Covid-19

Ambele firme ucrainene și-au închis operațiunile, ceea ce sporește incertitudinile asupra producției mondiale de cipuri, deja insuficiente după ce pandemia Covid-19 a condus la creșterea cererii de telefoane mobile, laptopuri și, mai târziu, de mașini, forțând unele firme să reducă producția.

În timp ce estimările variază foarte mult în ceea ce privește cantitatea de stocuri de neon pe care producătorii de cipuri o au la îndemână, producția ar putea fi afectată dacă conflictul din Ucraina se prelungește, potrivit lui Angelo Zino, analist la CFRA.

„Dacă stocurile sunt epuizate până în aprilie și producătorii de cipuri nu au comenzi blocate în alte regiuni ale lumii, probabil că înseamnă constrângeri suplimentare pentru lanțul de aprovizionare mai larg și incapacitatea de a fabrica produsul final pentru mulți clienți cheie”, a spus el.

Înainte de invazia rusă, Ingas producea între 15.000 și 20.000 de metri cubi de neon pe lună pentru clienții din Taiwan, Coreea, China, Statele Unite și Germania, aproximativ 75% fiind destinate industriei de cipuri, potrivit lui Nikolai Avdzhy, directorul comercial al companiei.

Compania are sediul la Mariupol, oraș aflat sub bombardamente intense din partea armatei ruse.

Cryoin, care producea aproximativ 10.000 până la 15.000 de metri cubi de neon pe lună și se află în Odesa, și-a oprit operațiunile pe 24 februarie, când atacul Rusiei a început, potrivit directoarei de dezvoltare comercială, Larissa Bondarenko.

Prețurile au crescut cu 600% înaintea anexării Crimeei

Bondarenko a spus că compania nu va putea onora comenzile pentru 13.000 de metri cubi de neon,luna aceasta, dacă luptele nu încetează. Compania ar putea rezista cel puțin trei luni cu fabrica închisă, dar Bondarenko a avertizat că, dacă echipamentele ar fi afectate, acest ar împovăra financiar compania și ar îngreuna repornirea rapidă a operațiunilor.

Ea a mai spus că nu este sigură că compania ar putea accesa materii prime suplimentare pentru fabricarea neonului. Neonul ucrainean este un produs secundar al producției rusești de oțel. Gazul, care este folosit și în chirurgia oculară cu laser, este produs și în China, dar prețurile chineze cresc constant.

Bondarenko spune că prețurile, deja sub presiune după pandemie, au crescut cu până la 500% din decembrie.

Potrivit unui raport din mass-media chineză care a citat furnizorul chinez de informații despre piața de mărfuri biiinfo.com, prețul gazului neon (conținut de 99,9%) în China a crescut de patru ori de la 400 de yuani/metru cub în octombrie anul trecut la peste 1.600 de yuani/metru cub în sfârşitul lunii februarie.

Prețurile neonului au crescut cu 600% în perioada premergătoare anexării de către Rusia, în 2014, a peninsulei Crimeea de la Ucraina, potrivit Comisiei pentru Comerț Internațional al SUA.

Companiile din alte părți ar putea iniția producția de neon, dar ar dura nouă luni până la doi ani pentru a o crește, potrivit lui Richard Barnett, director de marketing al Supplyframe, care oferă informații despre piață companiilor din sectoarele electronice globale.

Dar Angelo Zino de la CFRA a remarcat că companiile ar putea să nu fie dispuse să investească în acest proces dacă penuria de ofertă este văzută ca fiind temporară.

author avatar
Tudor Borcea