Dacă este necesar, Turcia, pilon al Alianței Nord-Atlantice, este dispusă să negocieze achiziționarea avioanelor de luptă rusești Su-57 și Su-35.
În cadrul ediției din 2019 a salonului aeronautic MAKS, care s-a desfășuat în apropiere de Moscova, președintele turc Recep Tayyip Erdogan a fost deosebit de interesat de Su-57 „Felon”, avionul de vânătoare rus din generație 5.
La acea vreme, Turcia tocmai fusese exclusă din programul F-35 de către administrația Trump, din cauza achiziționării din Rusia a sistemului de apărare antiaeriană S-400 „Triumph”, considerat incompatibil cu echipamentele NATO.
Interesul liderului de la Ankara pentru avionul de luptă Su-57 Felon ar putea fi văzut ca o manevră pentru a determina Washingtonul să revină la sentimente mai bune față de Turcia, țară-pilon a NATO, având în vedere că modernizarea forței aeriene turcești, care aștepta 100 de a avioane americane F-35A, a fost compromisă atunci.
Apoi, în luna octombrie a aceluiași an, autoritățile turce au evocat atunci o posibilă achiziție de 48 de avioane Su-35 Flanker E din Rusia, Erdogan stabilind că nu va renunța la sistemele S-400 livrate de Vladimir Putin.
În cele din urmă, văzând o oportunitate de a sparge unitatea NATO, unde Turcia este membră din 1952, Rusia a mers mai departe spunând că este gata, în iunie 2020, să acorde ajutor proiectului turcesc de avioane de luptă TF-X, furnizând motoare și avionică.
De atunci, Turcia nu a revenit asupra deciziei de a renunța la sistemele S-400 (în ciuda presiunilor americane și criticilor NATO).
Ar fi și greu, de altfel. Mai mult, Turcia a și testat o baterie antirachetă S-400, folosind, ironia sorții, un avion american F-16.
Acesta este motivul pentru care una dintre ultimele decizii ale administrației Donald Trump a fost să-și sancționeze industria turcă a armamentului. Iar administrația președintelui Joe Biden nu intenționează să revină asupra deciziilor fostului chiriaș de la Casa Albă. Cel puțin pentru moment.
În orice caz, excluderea din Turciei din programul F-35 și interzicerea oricărei licențe de export de echipamente din SUA către SSB, agenția Ministerului Apărării din Turcia responsabilă de achiziționarea de echipamente, face ca forțele aeriene turcești să riște o declasare în raport cu forțele aeriene grecești care modernizează unele dintre avioanele sale F-16, aducându-le la standardul „Viper”.
În plus, Grecia tocmai a comandat 18 avioane franceze Rafale și are în vedere să achiziționeze și avioanele F -35 refuzate de SUA lui Erdogan. Două vești proaste pentru Turcia, ale cărei relații cu Atena sunt foarte tensionate, și pe mai multe dosare.
Ca reamintire, aviația de luptă turcă este compusă esențial din avioane F-4 Phantom și F-16C/ D, care sunt cele mai recente aparate ale sale. De aici și nevoia de a găsi soluții. Având în vedere relațiile Turciei cu Franța, achiziționarea de avioane de luptă Rafale este exclusă.
La fel și pentru avioanele Eurofighter Typhoon, ale căror componente sunt fabricate în Statele Unite (și, prin urmare, sunt supuse sancțiunilor).
Rusia: Suntem pregătiți pentru negocieri
Astfel că, săptămâna trecută, Rusia a trecut la acțiune.
„În ceea ce privesc potențialele planuri ale Ankarei de a achiziționa avioane rusești de luptă Su-35 și Su-57, trebuie notat faptul că partea turcă a fost complet informată cu privire la specificațiile lor tehnice. Dacă există o cerere din partea Turciei pentru aceste avioane, suntem pregătiți pentru negocieri”, a declarat Valeria Reșetnikova, purtătorul de cuvânt al Serviciului Federal Rus pentru Cooperare Militară și Tehnică.
Valeria Reșetnikova a și reînnoit oferta rusă de cooperare tehnică în cadrul programului turcesc al avionului TF-X. „Partea turcă și-a declarat de mult intenția de a-și dezvolta propriul avion de luptă de generație 5. Rusia a indicat anterior că este gata să ia în considerare posibilitatea cooperării în cadrul acestui program. Cu toate acestea, nu am primit încă o cerere de la Ankara”, a adăugat Reshetnikova.
Turcia: Bineînțeles că putem cumpăra
Ministrul turc al Industriei și Tehnologiei, Mustafa Varank, a răspuns imediat. „Evaluăm cooperarea noastră cu țările pe baza propriilor nevoi și a intereselor reciproce. În acest moment, evaluările a ceea ce avem nevoie în aviație (…) se bazează pe planificarea SSB și pe nevoile armatei noastre ”, a spus el.
„Nu ne putem pune problema ca noi să afirmăm categoric:„ suntem împotriva planului țării X, suntem împotriva planului țării Y ”. Dacă există o aeronavă în Rusia pentru nevoile noastre actuale și nu va fi dificil să o integrăm în sistemul nostru și să o operăm, bineînțeles că o putem cumpăra”, a spus Varank, citat de Opex 360.
Ipoteza că Recep Erdogan flutură o potențială achiziție de avioane rusești (pe care a mai evocat-o de altfel) pentru a forța o reintegrare în programul F-35 (pe care nu îl caută cu orice preț, a avertizat Ismail Demir, directorul SSB) este una.
Sau se gândește serios apelând la Rusia pentru a-și moderniza forțele aeriene. Acest lucru va provoca cu siguranță turbulențe în cadrul NATO, cel puțin de dimensiunea celor provocate de achiziția sistemelor S-400.
O dotare a forțelor aeriene turcești cu avioane rusești de vârf ar fi o a doua mutare de șah la NATO făcută de Vladimir Putin.