AcasăȘTIRI EXTERNEProiectul faraonic al lui Elon Musk l-ar putea costa chiar fabrica Tesla

Proiectul faraonic al lui Elon Musk l-ar putea costa chiar fabrica Tesla

Proiectul faraonic al lui Elon Musk l-ar putea costa chiar fabrica Tesla / Foto: Facebook

Obiectivul îndrăzneț al lui Elon Musk de a vinde 20 de milioane de mașini electrice Tesla în 2030 se află în centrul promisiunii de creștere a companiei pentru acționari și al angajamentului său de a impulsiona adoptarea energiei durabile.

Dar o astfel de creștere exponențială – o creștere de 13 ori față de cele 1,5 milioane de vehicule pe care speră să le vândă în acest an – va veni cu un cost fără precedent de sute de miliarde de dolari, potrivit unei analize a informațiilor financiare și a previziunilor Tesla privind cererea globală de vehicule electrice, producția de baterii pentru vehicule electrice și de minerale pentru baterii.

Sute de miliarde de dolari într-un proiect faraonic

Viziunea lui Musk ridică provocări uluitoare pentru constructorul auto cu sediul în Texas, nu în ultimul rând asigurarea unui număr suficient de baterii și de materii prime esențiale, precum litiul și nichelul, pentru a furniza 20 de milioane de vehicule, scrie U.S.News.

Pe parcurs, Tesla ar trebui să construiască încă șapte sau opt „gigafabrici” – în medie una la aproximativ 12 luni – să ia cote de la fiecare concurent și să devină o companie de mărimea Volkswagen și Toyota la un loc. De asemenea, ar avea nevoie de o capacitate de baterii de aproximativ 30 de ori mai mare pentru a alimenta toate fabricile sale de vehicule.

Prețul va fi foarte mare: Tesla ar putea cheltui aproximativ 400 de miliarde de dolari sau mai mult în următorii opt ani pentru a construi noi fabrici de asamblare a vehiculelor și de baterii în întreaga lume și alte 200 de miliarde de dolari sau mai mult pentru a construi sau cumpăra bateriile, inclusiv costul materiilor prime.

Pentru a produce 20 de milioane de vehicule pe an, Tesla ar trebui să își extindă atât propria capacitate de fabricare a bateriilor, cât și capacitatea partenerilor săi și a producătorilor de materii prime care le furnizează.

„Pe termen lung, ne așteptăm să avem ceva de ordinul a 3.000 de gigawați-oră sau 3 terawați-oră pe an”, a declarat Musk investitorilor în iulie. Capacitatea actuală de producție de baterii a Tesla este de 100 de gigawați-oră.

Benchmark Mineral Intelligence, care urmărește industria globală a bateriilor pentru vehicule electrice, se așteaptă ca Tesla să aibă nevoie de 2,0 milioane de tone de litiu, 1,3 milioane de tone de nichel, 0,2 milioane de tone de cobalt și 3,5 milioane de tone de grafit pentru a susține o producție în 2030 de 3,0 terawatt-oră de baterii.

Aceasta reprezintă de patru ori mai mult litiu și nichel, de două ori mai mult cobalt și de șapte ori mai mult grafit decât se așteaptă să consume întreaga industrie de vehicule electrice în 2022. Capacitatea de materii prime necesară pentru a susține producția planificată de Tesla în 2030 nu există în prezent, spun experții.

Obiectivul de vânzări al lui Musk depinde, de asemenea, de factori care nu sunt sub controlul Tesla. Constructorii auto rivali pregătesc mai multe vehicule electrice pentru a concura cu berlinele Model 3 și SUV-urile Model Y ale Tesla, care au un volum mare de vânzări. În China, startup-uri autohtone precum Xpeng Inc, Nio Inc și Li Auto Inc se află în urma Tesla în ceea ce privește volumul de vânzări, dar se dezvoltă rapid.

author avatar
Tudor Borcea