AcasăȘTIRI EXTERNEPrețul mașinilor electrice. Tesla își folosește profiturile ca o armă / Strategia...

Prețul mașinilor electrice. Tesla își folosește profiturile ca o armă / Strategia lui Elon Musk

Tesla câștigă mai mulți bani pentru fiecare vehicul pe care îl vinde decât oricare dintre rivalii săi la nivel mondial. Acum, directorul executiv Elon Musk folosește această profitabilitate ca armă în războiul prețurilor vehiculelor electrice pe care l-a început.

 

Tesla, cândva unul dintre cei mai mari pierzători de bani din industria auto, și-a construit în ultimul an un avans considerabil față de majoritatea rivalilor importanți în ceea ce privește profitul pe vehicul, arată o analiză a datelor din industrie.

Pe modelul lui Henry Ford

Tesla a obținut un profit brut pe vehicul de 15.653 de dolari în al treilea trimestru din 2022 – de peste două ori mai mult decât Volkswagen, de patru ori mai mult decât cifra comparabilă de la Toyota, și de cinci ori mai mult decât Ford.

În cea mai mare parte a anului trecut, Tesla s-a alăturat rivalilor în creșterea agresivă a prețurilor la cele mai populare vehicule ale sale, cum ar fi SUV-ul Model Y. Penuria de semiconductori și de alte materiale a menținut producția industriei auto la un nivel scăzut, permițând companiilor din întreaga industrie să se concentreze pe modele cu marje mai mari și să înregistreze profituri puternice, chiar dacă volumul vânzărilor a scăzut.

Decizia Tesla de a inversa cursul și de a-și cheltui avantajul costurilor de producție pe reduceri de preț sfidează acum strategiile de profit în funcție de volum pe care producătorii auto consacrați, cum ar fi GM, le-au urmărit de la criza financiară din 2008 și pe care le-au dublat în timpul pandemiei Covid-19.

Pentru a controla costurile de producție, compania lui Elon Musk a investit masiv în noi tehnologii de producție – cum ar fi utilizarea de piese turnate de mari dimensiuni pentru a înlocui piesele metalice mici. Tesla a integrat producția de baterii și alte părți ale lanțului său de aprovizionare în interiorul companiei și a standardizat modelele de vehicule pentru a îmbunătăți economiile de scară.

Folosirea avantajelor legate de costurile de producție pentru a finanța reducerile de preț are o istorie îndelungată în industria auto. Henry Ford a redus prețurile pentru modelul T la începutul secolului XX, pe măsură ce sistemul său inovator de producție în masă se dezvolta. În anii ’80 și ’90, Toyota a folosit avantajul în materie de costuri oferit de sistemul său de producție suplu pentru a oferi caracteristici la prețuri pe care producătorii auto din Detroit se străduiau să le egaleze. Acum, Toyota își reia strategia sub presiunea exercitată de Tesla.

Creșterea cererii și cea mai mare piață, China

Creșterea cererii de mașini electrice a depășit piața generală în SUA și la nivel global în cursul anului 2022. Acest lucru i-a încurajat pe producătorii de automobile să împingă prețurile vehiculelor electrice (EV) mai sus. Ford a majorat prețurile pentru pick-up-ul său electric F-150 cu 40% în cursul anului 2022. Analiștii avertizează însă că piața mondială a vehiculelor electrice ar putea avea în curând o capacitate de producție mai mare decât cererea, notează U.S.News.

Până în 2026, cererea nord-americană de vehicule electrice va atinge un nivel de aproximativ 2,8 milioane de vehicule pe an, a declarat Warren Browne, specialist în previziuni din industrie. Dar fabricile nord-americane de EV-uri vor fi capabile să asambleze peste 4,5 milioane de vehicule, ceea ce înseamnă că utilizarea globală a capacității va fi de puțin sub 60%, a spus el.

În China, încetarea subvențiilor acordate de guvernul central accelerează un război al cotelor de piață între rivalii de pe cea mai mare piață de vehicule electrice din lume. „Tesla a luat opțiunea nucleară pentru a intimida jucătorii mai slabi, cu marje reduse, pentru a-i scoate de la masă” în China, a declarat Bill Russo de la Automobility, o firmă de consultanță industrială din Shanghai. „O plăcintă mare, mai puține felii, mai mult de mâncat pentru cei care rămân”.

Startup-uri precum Xpeng Inc din China au beneficiat de creșterile de preț ale Tesla. Acum, Xpeng reduce prețurile în China – dar cu o marjă de manevră financiară mai mică decât Tesla. Xpeng a raportat un profit brut de 4.565 de dolari în al treilea trimestru și o pierdere netă de 11.735 de dolari pe vehicul, potrivit datelor companiei analizate de Reuters.

„Sperăm că mai mulți oameni pot avea acces la vehicule inteligente după ce vom face mașinile noastre din ce în ce mai accesibile”, a declarat Xpeng într-un comunicat. Startup-ul vietnamez Vinfast, specializat în vehicule electrice, a declarat joi că va folosi promoții de preț pentru a lupta împotriva Tesla.

Liderul pieței chineze de vehicule electrice BYD Co Ltd a anunțat majorări de prețuri începând cu 1 ianuarie, după ce Beijingul a eliminat treptat subvențiile pentru vehiculele electrice. Până în prezent, BYD nu a reacționat la ultimele reduceri de preț ale Tesla în China. Cu toate acestea, marjele brute de profit ale BYD, de 5.456 de dolari pe vehicul, îi oferă mai mult spațiu de manevră într-un război al prețurilor decât VW, Toyota sau GM.

author avatar
Tudor Borcea