AcasăȘTIRI EXTERNEPremieră. Air Force One, interesată de proiectul unui avion supersonic civil

Premieră. Air Force One, interesată de proiectul unui avion supersonic civil

Premieră. Air Force One, interesată de proiectul unui avion supersonic civil/ Foto: Exosonic

Proiectele de avioane civile care zboară mai repede decât viteza sunetului se multiplică în SUA. Acestea reprezintă un subiect de mare interes nu numai pentru flota prezidențială americană ci și pentru întreaga industrie aeronautică de peste ocean.

Interesul generat de un avion de linie supersonic este atât de mare încât și un stat-up format doar din doi ingineri poate primi subvenții pentru cercetare. Este cazul start-up-ului Exosonic care a primit subvenții din partea US Air Force.

Indiferent dacă este vorba de o platformă de testare pentru inovații destinate altor dispozitive, de o cursă tehnologică pentru afirmarea supremației americane sau de o ambiție comercială, asistăm la o adevărată creștere a numărului de proiecte destinate dezvoltării unui avion civil supersonic.

Deși creat recent, în iunie 2019, de doi ingineri, Norris Tie și Tim MacDonald, start-up-ul californian Exosonic beneficiază de experiența creatorilor săi la Lockheed Martin, unul dintre principalii producători de avioane de luptă, din cadrul filialei sale Skunk Works.

Se lucrează deja la un proiect supersonic civil, X-59. Care este totuși doar un demonstrator destinat să dezvolte un motor și o formă de fuselaj și aripă care să anuleze „bangul sonic” pe care-l emite u avion când trece de viteza sunetului.

30 de pasageri și președintele Statelor Unite

Compania Exosonic își propune să dezvolte un avion comercial de 70 de locuri și 60 de metri lungime. Un obiectiv foarte ambițios, în comparație cu alte proiecte în derulare. Potrivit creatorilor săi, există o piață pentru astfel de avioane, din care s-ar putea vinde 325 de exemplare, pentru o valoare globală de peste 80 de miliarde de dolari.

Dar, înainte de a aborda această piață încă în curs de creare, Exosonic intenționează să producă o versiune foarte specifică a jet-ului său, care ar putea fi cea mai bună reclamă pentru acest start-up.

Este o versiune foarte luxoasă, capabilă să zboare cu viteza de Mach 1,8 (viteza maximă a unui avion de luptă francez Rafale) și să transporte 31 de persoane într-un confort total, între care președintele Statelor Unite.

Exosonic își propune să dezvolte unul dintre viitoarele avioane din flota Air Force One dedicată transportului chiriașilor de la Casa Albă.

Cel mai uimitor este faptul că start-up-ul a convins US Air Force și serviciul acesteia Presidential and Executive Airlift Directorate, responsabil pentru flota dedicată președintelui SUA și echipelor sale, care i-a acordat o subvenție de un milion de dolari pentru avansarea proiectul său.

Concorde și cam atât

Viteza sunetului (Mach 1 sau 1224 km/h în condiții normale de presiune și temperatură) este depășită de toate avioanele actuale de luptă.

Un Rafale ajunge la Mach 1,8 (2.200 km / h), un Sukhoi 57 (Rusia) este mai rapid, atinge 2.440 km / h, iar un McDonell Douglas F15-SE (SUA), depășește 3.000 km/h, în timp ce un MiG-31 (Rusia) atinge 3000 km/h și poate zbura cu o uimitoare viteză de croazieră de 2500 km/h.

Altfel stau lucrurile în aviația civilă. Aviația civilă, pe de altă parte, și-a pierdut avioanele supersonice după retragerea emblematicului avion franco-britanic Concorde, în 2003. În afară de Concorde, singul avion civil comercial supersonic a fost Tupolev-144, fabricat în Rusia, retras din serviciu în 1973, după o carieră de cinci ani.

Dar aviația civilă ar putea reveni la zborurile supersonice, dacă judecăm după proliferarea proiectelor de acest fel în Statele Unite, din nou pe ordinea de zi după încercările anterioare ale NASA, abandonate la sfârșitul anilor ’80.

Forțele aeriene americane au acordat deja o subvenție și unei companii din Denver, Boom Supersonic. Acesta din urmă construiește în prezent demonstratorul unui avion numit Overture, care ar fi capabil să poată transporta 40 de persoane cu viteza Mach 2.2.

Un alt beneficiar al unui contract de cercetare și dezvoltare este compania Hermeus, care intenționează să dezvolte un avion care să atingă viteza Mach 5.

Toate acestea se adaugă unor proiecte anterioare. Cum este X-59 de la Lockheed Martin, unul dintre furnizorii de avioane de luptă ale forțelor aeriene americane, este asamblat la uzina din Palmdale, California. Acest proiect implică General Electric, cel mai mare producător mondial de reactoare de aviație, de data aceasta cu sprijinul NASA.

De asemenea, producătorul de motoare participă la un proiect de jet business, condus de compania Aerion, AS2, de această dată în parteneriat cu Boeing.

Reducerea zgomotului, obiectiv civil dorit și de militari

Pentru toți, același obiectiv este esențial: anularea sau reducerea pe cât posibil a impactului sonor al traversării barierei sonore, față de care populațiile sunt evident ostile.

Dacă acest aspect este rar menționat, ne putem imagina, de asemenea, că Forțele Aeriene SUA, care au aproape 2000 de avioane de luptă care zboară mai repede decât sunetul, sunt direct interesate de orice inovație care le va face mai discrete din punct de vedere al amprentei sonore, scrie Ouest-France.

Până acum, reglementările americane datând din 1973 – care au contribuit foarte mult la dificultățile comerciale ale avionului Concorde, înainte de teribilul accident din 2000 – interziceau trecerea barierei sonore deasupra teitoriului Statelor Unite.

Dar având în vedere progresul tehnic anunțat în ceea ce privește reducerea zgomotului și ambițiile comerciale ale producătorilor, administrația SUA responsabilă de transportul aerian, Federal Aviation Administration (FAA) facilitează acum testele zborurilor supersonice. Inițiativă care a obținut sprijinul Congresului.

În același timp, FAA exercită presiuni asupra organizării aviației civile internaționale, astfel încât să creeze legislația necesară pentru reglementarea zborurilor supersonice.

author avatar
Tudor Borcea
346 afisari
Zenville

Ultimele știri

proger