Cumpărătorii de petrol din sudul Europei se întorc în liniște pe piața țițeiului rusesc, în condițiile în care interdicția Uniunii Europene privind astfel de transporturi mai are patru luni până la intrarea în vigoare.
Transporturile de țiței rusesc către porturile din Italia și Turcia au crescut la maxime de mai multe săptămâni în cele șapte zile până pe 5 august, compensând o altă scădere a transporturilor către clienții din nordul Europei, potrivit datelor de urmărire a navelor monitorizate de Bloomberg. Livrările din Rusia către întreaga regiune mediteraneană au fost cele mai mari de la jumătatea lunii iunie.
Sancțiunile, dificil de controlat
Livrările de țiței de la terminalele de export din Marea Baltică și Marea Neagră către rafinăriile din Italia au crescut până la un maxim al ultimelor șapte săptămâni, în timp ce livrările către Turcia au fost cele mai mari din ultimele șase săptămâni. Spania a primit prima încărcătură de țiței Urali din aprilie, cu un transport aparținând KazTransOil din Kazahstan, livrat la Bilbao. Săptămâna trecută a avut loc, de asemenea, primul transport de Urali din Marea Baltică către Grecia, din februarie.
Fluxurile crescute către mai multe țări europene înainte de intrarea în vigoare a sancțiunilor evidențiază dificultățile pe care le va întâmpina regiunea pentru a pune capăt dependenței sale de petrolul Moscovei. Identificarea unora dintre aceste încărcături ca nefiind rusești, deși sunt și sunt transportate dintr-un port rusesc, arată cât de dificil va fi să se controleze sancțiunile atunci când acestea vor intra în vigoare în decembrie.
Livrări la maxim pentru europeni
Livrările de țiței pe mare ale Rusiei s-au stabilizat la un nivel cu aproximativ 500.000 de barili pe zi sub vârful atins după ce trupele Moscovei au invadat Ucraina la sfârșitul lunii februarie și rămân puțin schimbate față de nivelul în care se aflau înainte de război.
Pe baza destinațiilor actuale, fluxul mediu de țiței rusesc către Asia a rămas aproape de 1,75 milioane de barili pe zi, în scădere de la un plafon de peste 2,1 milioane de barili pe zi în aprilie și mai. Livrările către cumpărătorii europeni, inclusiv cei din nordul Europei, regiunea mediteraneană și Marea Neagră, au crescut la un maxim al ultimelor cinci săptămâni de 1,38 milioane de barili pe zi, dar sunt încă în scădere față de cele peste 1,85 milioane de barili pe zi de dinaintea invaziei.
Volumul de țiței de pe petrolierele care se îndreaptă spre destinații asiatice a rămas practic neschimbat în cele patru săptămâni până la 5 august, dar volumul destinat unor destinații nedeclarate din regiune a crescut la 271.000 de barili pe zi. Cele mai multe dintre petrolierele care transportă acest țiței semnalează ca destinație Canalul Suez.
255.000 de barili pe zi pentru Bulgaria și România
Volumul expediat din Rusia către Europa de Nord în cele patru săptămâni până la 5 august a scăzut la un sfert din ceea ce era înainte ca Rusia să invadeze Ucraina, cu o medie de 317.000 de barili pe zi.
Livrările către cumpărătorii din Marea Mediterană au crescut pentru a doua săptămână, atingând cel mai ridicat nivel din ultimele șapte săptămâni. Fluxurile către porturile italiene și turcești au crescut.
Livrările combinate către Bulgaria și România au crescut la cel mai ridicat nivel din ultimele trei săptămâni, de 255.000 de barili pe zi, în cele patru săptămâni înainte de 5 august.
În total, 34 de petroliere au încărcat 24,2 milioane de barili de la terminalele de export ale Rusiei în săptămâna de până la 5 august, arată datele de urmărire a navelor și rapoartele agenților portuari. Această cifră este în scădere cu 340.000 de barili față de săptămâna precedentă.