Blocul european dorește să mobilizeze 300 de miliarde de euro pentru infrastructură și alte proiecte: planul Global Gateway se vrea un răspuns în fața influentei Inițiative Belt and Road(BRI) a Chinei.
Proiectele de propuneri ale Comisiei Europene, văzute de Financial Times, sugerează că ambițiile UE se vor baza în mare măsură pe creșterea cheltuielilor din sectorul privat, precum și pe investițiile publice.
Cele 300 de miliarde de euro, care urmează să fie investite până în 2027, ar include resurse de la UE, state membre, instituții financiare europene și bănci naționale de dezvoltare. De asemenea, „ar căuta să mobilizeze finanțarea și expertiza sectorului privat și să sprijine accesul la finanțare durabilă”.
Națiunile occidentale încearcă să-și consolideze implicarea în proiecte din țările în curs de dezvoltare și să contracareze BRI, în baza căreia Beijingul și-a extins raza și influența la nivel european și global.
Lansată în 2013, China’s Belt and Road Initiative este o strategie care urmărește să conecteze Asia cu Africa și Europa pe mare și pe uscat, cu scopul de a crește comerțul, coordonarea politicilor, conectivitatea infrastructurii și integrarea regională. În martie 2020, 138 de țări au semnat un Memorandum de Înțelegere cu China privind BRI.
„Oferind o alegere pozitivă pentru dezvoltarea infrastructurii globale, Global Gateway va investi în stabilitatea și cooperarea internațională și va demonstra modul în care valorile democratice oferă certitudine și corectitudine, sustenabilitate pentru parteneri și beneficii pe termen lung pentru oamenii din întreaga lume”, potrivit documentului de proiect.
Investiții în valoare de aproximativ 135 de miliarde de euro vor fi asigurate prin garanții din noul program al Fondului European pentru Dezvoltare Durabilă.
Banca Europeană de Investiții cu sediul în Luxemburg ar fi, de asemenea, implicată. Finanțarea prin granturi de până la 18 miliarde euro va proveni din alte programe ale UE.
BRI a devenit un instrument strategic important pentru Beijing, deoarece zeci de țări se înscriu în proiecte susținute de China, cum ar fi căile ferate, podurile și porturile.
Aceasta și inițiative similare au stârnit îngrijorări în capitalele europene că UE este cu mult în urmă când vine vorba de dezvoltarea infrastructurii naționale.
Planul UE este conceput să se integreze cu lucrările aprobate de summitul G7 desfășurat în Regatul Unit în acest an, inclusiv cu Build Back Better World a președintelui american Joe Biden.