AcasăȘTIRI EXTERNEPiraterie maritimă. Armatorii cer o operațiune internațională în cele mai periculoase ape...

Piraterie maritimă. Armatorii cer o operațiune internațională în cele mai periculoase ape din lume

Piraterie maritimă. Armatorii cer o operațiune internațională în cele mai periculoase ape din lume

Giganți precum armatorul danez Maesrk pledează pentru o operațiune navală internațională în Golful Guineei.

De câțiva ani, și în ciuda inițiativelor luate de țările din regiune (achiziții de nave de patrulare, punerea în comun a resurselor, armonizarea mijloacelor, schimbul de informații, etc.), pirateria maritimă este un fenomen în creștere în Golful Guineei.

La ora actuală, această zonă este considerată „cea mai periculoasă zonă din lume” pentru traficul maritim, potrivit Maritime Information Cooperation & Awareness Center (MICA Center), un centru francez de analiză și evaluare a situației securitare maritime.

142 de marinari răpiți, 51 de nave atacate, anul trecut

Mai mult decât atât, pirații care acționează în această regiune sunt capabili să efectueze „raiduri la peste peste 400 de mile marine și abordaje la mai mult de 1.000 de mile marine de coaste”, a subliniat MICA Center.

În total, în 2020, 51 de nave au fost atacate sau piratate și 142 de marinari au fost răpiți. În fiecare zi, peste 1.500 de nave folosesc ruta maritimă din Nigeria către Angola (doi mari producători de petrol), devenind astfel toate potențiale ținte pentru pirați.

Lipsa de acțiune a organizațiilor internaționale

În februarie, firma britanică de informații de securitate Dryad Global estimat, în raportul său anual, că lipsa de acțiune internațională favorizează în principal pirateria maritimă.

„Principalele organizații internaționale, precum Organizația Națiunilor Unite, NATO și Uniunea Europeană, au fost în mod clar absente pentru a oferi soluții la pirateria din Africa de Vest”, arată Dryad Global, spre deosebie de măsurile luate împotriva piraților din largul Somaliei, la sfârșitul anilor 2000.

Ca reamintire, în timp ce actele de piraterie erau în creștere în Golful Aden și în Oceanul Indian, Uniunea Europeană și NATO lansaseră operațiunile Atalanta (care este încă în desfășurare) și Ocean Shield (finalizată în 2016).

Totodată, Dryad Global a criticat și țările riverane, care nu ar aplica Codul de conduită Yaoundé (privind reprimarea actelor de piraterie), Carta maritimă din Lomé (privind securitatea maritimă în Africa) și Strategia maritimă integrată a Comunității Economice a Statelor din Africa de Vest (CEDEAO).

Intervenții militare, misiuni pe termen scurt

Cu toate acestea, Uniunea Europeană nu își pierde interesul pentru Golful Guineei, având în vedere că, în ianuarie, a aprobat înființarea unei „prezențe maritime coordonate” (CMP), la care participă Franța (prin Operațiunea Corymbe), Spania, Italia și Portugalia.

Cu toate acestea, aceste inițiative par insuficiente pentru Dryad Global, ca și pentru armatori, inclusiv primul compania daneză Maersk, scrie Opex 360.

Lideri în domeniu, cei de la Maersk au pledat în favoarea unei intervenții militare internaționale în regiune pentru a reduce pirateria maritimă, așa cum s-a făcut în largul coastelor Somaliei.

„În 2021, nici un marinar nu ar trebui să se teamă să navigheze oriunde pe oceane din cauza piraților, nu mai suntem în epoca pirateriei”, a argumentat Aslak Ross, responsabil cu standardele maritime la Maersk.

„O soluție este de a determina comunitatea internațională să sprijine o misiune pe termen scurt”, a adăugat el.

Danemarca nu este însă membră a Agenției Europene de Apărare, deci problema ar fi mai complicată, în ciuda presiunilor Maersk. Cu excepția cazului în care vrea să apeleze la Franța pentru apărarea navelor. „Cine este mai bun decât francezii?”, a evocat Aslak Ross.

Dar, la Paris, nu se pune problema de a se merge mai departe decât cu o prezență maritimă coordonată. „Danezii sunt bineveniți în CMP, cu resurse”, a declarat o sursă apropiată dosarului.

Gărzi înarmate la bord, cea mai bună pază

În plus, nu este sigur că țările din regiune vor fi de acord să vadă o coaliție navală în largul coastelor lor.

„Este puțin probabil ca Nigeria să găzduiască o coaliție navală internațională, deoarece acest lucru ar evidenția insuficiența eforturilor pe care le depune pentru a lupta împotriva pirateriei”, rezumă Munro Anderson, de la Dryad Global.

Cu toate acestea, scăderea numărului de acte de piraterie în afara Cornului Africii nu s-a datorat exclusiv unei prezențe navale mari. De asemenea, au contribuit aplicarea măsurilor de securitate și prezența gărzilor armate la bordul navelor comerciale.

 

author avatar
Tudor Borcea
467 afisari
Zenville

Ultimele știri

proger